Unió de Pagesos ha denunciat avui
que les prohibicions a la circulació de tractors per vies de nova construcció i
la manca de vies de servei “entorpeixen l’activitat agrària, especialment, en
les èpoques de verema, sega o collita. Aquest fet, obliga a vehicles agrícoles
que van carregats a fer itineraris llargs i dificultosos per vies alternatives
amb greus deficiències o per camins secundaris sovint mal dissenyats, amb
problemes de connexió, de vegades tallats per la nova carretera, amb manca de
visibilitat o que creuen poblacions”. Unió de Pagesos demana al Departament de
Territori i Sostenibilitat que autoritzi la circulació de tractors per aquestes
vies principals i construeixi vies de servei adequades.
D’entre les
prohibicions i entrebancs a la circulació de tractors amb conseqüències més
greus, destaquen les de l’Eix Diagonal (C-15 i C-37) des d’Olèrdola (Alt
Penedès) fins a Salvador de Guardiola (Bages); diversos trams de la C-14
Reus-Alcover; l’autovia T-11 Reus-Tarragona o a la variant sud de Lleida. La
prohibició de la circulació a l’Eix Diagonal (C-15 i C-37) des d’Olèrdola fins
a Salvador de Guardiola, suposa “més temps de trajecte, i més risc,” ja
que en molts casos s’ha de circular per carreteres estretes, amb revolts
pronunciats i poca visibilitat. A més, les vies alternatives passen per dins
dels nuclis urbans dels municipis. L’any 2011 i 2012, el Departament de
Territori i Sostenibilitat va autoritzar la circulació entre mitjans de juny i
d’octubre, per la sega i la verema. Tot i això, no es va incloure el tram
d’Olèrdola i el tram des d’Igualada a Sant Salvador de Guardiola. Unió de
Pagesos vol que l’autorització els inclogui i comenci l’1 de juny. Durant el
2011 i 2012, més de quinze ajuntaments i els consells comarcals de l’Alt
Penedès i l’Anoia han aprovat mocions sol·licitant a la Generalitat que
s’autoritzi definitivament la circulació de tractors per la C-15 i la C-37.
La C-25 o Eix
Transversal, entre Manresa i Sant Joan de Vilatorrada es va senyalitzar amb la
prohibició a la circulació de tractors, que abans no hi era. Ara, els tractors
han de passar per polígons industrials i zones urbanes, amb les corresponents
dificultats. També a la C-25, tot i que s’ha asfaltat el camí vell de Rajadell,
tal i com estava, no s’han fet ni les cunetes que permetin el creuament de dos
vehicles, ni s’han arranjat alguns passos complexos, tot i que es va
acordar amb l’empresa Cendinsa i el Departament de Territori i Sostenibilitat.
A l’autovia
T-11 (Reus-Tarragona) no s’han fet les vies de servei per accedir a les finques
agrícoles. L’alternativa és creuar Reus, però la maquinària agrícola ha de
superar obstacles com les bandes sonores que resulten dissuasòries pels
tractoristes.
A la C-14
Reus-Alcover, la via de servei està mal senyalitzada. Tot i que hi ha el
compromís de resoldre-ho, encara no s’ha concretat.
A Vila-seca en
direcció a Cambrils (N-340), per arribar a la Cooperativa de Cambrils s’han de
recórrer trams sense vorera d’emergència i les cunetes són massa fondes i no
permeten als tractoristes arrambar-se prou quan els altres vehicles que hi
circulen fan un avançament.
A la variant
sud de Lleida, amb el desdoblament s’ha convertit en autovia i s’ha prohibit el
pas de tractors. Els camins laterals no són adequats pel pas de d’aquests
vehicles agrícoles. Ara mateix, es permet el pas dels tractors des de l’1
d’abril fins al 30 d’octubre, per la campanya de la fruita. També s’han
detectat dificultats en punts de la C-17, la NII a l’Anoia i el Baix Llobregat
nord, i a la C-16 al Berguedà, entre d’altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada