“El paisatge és
motor econòmic. Cal redefinir la ‘col·laboració’ entre els diferents sectors
que incideixen sobre el paisatge, amb mesures de protecció i gestió per fer
compatible el desenvolupament econòmic”. Aquests són només algunes de les
conclusions a les quals ha arribat el IV Congrés d’Art i Paisatge, que ha
tingut lloc al Penedès, i que ha comptat amb la participació dels experts més
importants del món institucional, vitivinícola, l’enginyeria i les universitats
i una baixa participació de públic. Les onze conclusions finals han estat
elaborades amb la participació del públic assistent, que va aportar les seves
idees a través del web del congrés, i seran incorporades als eixos
d’actuació entre congressos i al futur congrés de 2015. El congrés també va
significar la posada en marxa del Fòrum Internacional del Paisatge de la Vinya
i l’Enoturisme, com a instrument que vigila i aplica les solucions que es
prenen per protegir el paisatge.
Conclusions
del Congrés d’Art i Paisatge
1) Invertir en
sostenibilitat pot derivar en més rendiment econòmic i en generació
d’activitat en zones abandonades.
2) Generar eines
per aportar valor al paisatge i tenir-lo en compte com un element generador de
riquesa. El paisatge, al Penedès, i a les àrees vitivinícoles, és negoci.
3) El paisatge del
Penedès és cultura -hi ha un fons cultural que no tenen altres denominacions
del món-, és eno-natura –hi ha una combinació de conreu de la vinya i
naturalesa que tampoc es dóna en cap altra part del món- i és intermetropolità
–el fet d’estar entre dues àrees metropolitanes, les de Barcelona i Tarragona,
té riscos però també possibilitats.
4) L’existència
d’un paisatge endreçat i atractiu és el fonament indispensable del turisme
enològic i a la vegada motor econòmic.
5) Un paisatge
endreçat significa una paisatge harmònic un paisatge productiu i atractiu,
radicalment oposat al concepte de parc temàtic.
6) El Penedès té,
sobradament, la qualitat d’excel·lència que requereix els paisatges
vitivinícoles de l’enoturisme, el qual s’adopta com una estratègia integradora
de totes les sensibilitat envers el paisatge: econòmiques, socials,
antropològiques o culturals.
7) La identitat
vitivinícola pot caracteritzar una ciutat i un territori.
8) El Fòrum
Internacional del Paisatge de la Vinya i l’Enoturisme s’erigeix com a
instrument permanent per vigilar i aplicar les solucions que es prenen i es
prendran per aconseguir una harmonia entre paisatge, infraestructures i
indústria.
9) El Congrés d’Art
i Paisatge Vitivinícola ha de ser una cita biennal que congregui els
representants més destacats dels diferents sectors que incideixen sobre el
paisatge: viticultors, elaboradors, professionals vinculats al territori:
geògrafs, enginyers, arquitectes, universitats, administracions i empreses
vitivinícoles. Ha de ser un marc de diàleg i d’intercanvi de coneixements.
10) Manquen eines
específiques per la protecció i gestió del paisatge vitivinícola que
garanteixen compatibilitzar desenvolupament amb identitat.
11) Cal pensar en
formes de planejament adaptades a les realitats del territori mes enllà, si
cal, de les divisions administratives.
L’origen dels
congressos sobre art i paisatge realitzats fins ara cal trobar-los en una
reflexió feta en una etapa de màxim impacte econòmic al Penedès: Quin ha estat el
desenvolupament econòmic al voltant de la vinya? Quina és la resposta de la
societat i de les institucions davant la gestió, conservació i promoció del
paisatge de la vinya com a patrimoni cultura? Quin és el nivell de compromís de
les empreses i de la societat davant dels problemes que afecte polígons,
urbanitzacions i infraestructures que alteren el paisatge? Com fer compatible
el desenvolupament econòmic, l'ordenació del territori i la singularitat del
paisatge penedesenc? Aquestes reflexions, sota la batuta de Miquel Vidal,
director del congrés, van instar a sumar esforços per part de professionals,
empresaris, institucions i de la Universitat de Barcelona, la Politècnica de
Catalunya i la Rovira i Virgili de Tarragona, per desenvolupar un punt de
trobada, un intercanvi de coneixements amb cita biennal. Aquest nexe d’unió va
ser el Congrés d’Art i Paisatge Vitivinícola, amb una primera edició al 2007.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada