El conseller
d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, i el conseller d’Agricultura, Ramaderia,
Pesca, Alimentació i Medi Ambient, Josep Maria Pelegrí, han presentat avui el
nou programa de promoció turística Enoturisme Catalunya, davant professionals
dels sectors turístic i vinícola. A l’acte, que ha tingut lloc a l’Auditori de
La Pedrera de Barcelona, també han assistit la directora general de Turisme,
Marian Muro, el director general de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi),
Jordi Bort, i el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Xavier
Espasa. L’acte de presentació també ha comptat amb la intervenció de l’expert
Lluís Tolosa, autor de diversos llibres i de més d’un centenar d’articles
sobre vins i gastronomia. Enoturisme Catalunya és el nou programa de la
Generalitat per promoure i donar suport a la comercialització de l’oferta
turística catalana vinculada a l’enoturisme. La seva creació respon a la
voluntat de millorar la competitivitat en aquest segment turístic, considerat
estratègic tant a nivell de desenvolupament territorial com econòmic pel seu
alt valor afegit.
La Direcció General de Turisme i
l’Agència Catalana de Turisme, en col·laboració amb l’Incavi, han realitzat un
primer informe del sector per disposar d’un inventari a partir del qual
establir un model de gestió integrador. Aquest model s’ha de basar en la
promoció d’una oferta diversa, de qualitat i estructurada, que respecti les
necessitats i la identitat de les DO que existeixen a Catalunya (Alella,
Catalunya, Conca de Barberà, Costers del Segre, Empordà, Montsant, Penedès, Pla
de Bages, Priorat, Tarragona, Terra Alta i Cava). El conseller Puig ha destacat
que “Catalunya és una destinació que rep milions de turistes cada any. I
també és un territori amb una varietat de vins i d’activitats relacionades
àmplia i de primera qualitat. Tenim tots els ingredients per esdevenir un
referent enoturístic”. Per la seva banda, el conseller Pelegrí ha
afirmat que “hem de saber destacar el vi com a producte
que representa a un territori i a una cultura, anant més enllà del concepte
tradicional de beguda de qualitat. Hem d’apostar, per tant, per l’enoturisme
d’una forma valenta i original, i de manera que es complementi amb altres
formes de turisme temàtic com ara el de la gastronomia, el rural, el cultural”.
Per primera vegada s’ha recollit i
sistematitzat la realitat existent en un inventari que ha de permetre potenciar
i prioritzar aquesta activitat a Catalunya. Per elaborar-lo s’han enviat més de
500 enquestes a cellers; s’han realitzat visites a un centenar de cellers de
les 11 DO de vins i la DO Cava; entrevistes a representants del sector, tant
públics com privats; i s’ha dut a terme una recerca de l’oferta complementària
vinculada a l’enoturisme. Aquest informe ha permès la detecció dels agents
socials i econòmics que ja estan treballant en enoturisme a Catalunya, on
destaca la gran varietat de cellers. L’inventari n’identifica prop de 300 que ja
reben turistes i que ofereixen activitats relacionades amb el món del vi com
ara visites guiades, tasts, passejades per les vinyes, etc. La xarxa de serveis
turístics bàsics, l’oferta complementària vinculada a l’enoturisme i diverses
iniciatives públiques i privades estructurades al voltant del món del vi, són
altres elements que conformen aquest primer inventari. En aquest sentit, cal
esmentar les diferents velocitats en el desenvolupament de l’enoturisme a
Catalunya, amb iniciatives molt atractives que conviuen amb d’altres a les
quals els queda encara camí per recórrer.
L’objectiu principal del programa
que es presenta avui és posicionar Catalunya com a destinació referent en
enoturisme a escala nacional, estatal i internacional. ““Al
territori hi ha inquietud i molt d’interès per la iniciativa que avui
presentem. El nostre objectiu és presentar una oferta enoturística que resulti
atractiva i entenedora en els mercats emissors i que sigui fàcil de promocionar
i comercialitzar, integrant tota la bona feina feta fins ara en el
desenvolupament de l’enoturisme a Catalunya”, ha assegurat el
conseller Puig. Enoturisme Catalunya pretèn enfortir la coordinació entre
entitats i administracions en la promoció i planificació d’aquest producte per
unir esforços i no crear duplicitats. Altres objectius són incrementar el
coneixement tant quantitatiu com qualitatiu sobre el visitant enoturista, les
seves necessitats i requeriments; impulsar la formació als professionals del
sector per a la recepció de turistes; i reforçar la promoció d’aquest producte
en els mercats català, espanyol i francès.
Una de les qüestions en què ja s’ha
començat a treballar és una nova senyalització enoturística. En aquest sentit,
ja s’han definit els dissenys i la localització dels plafons a les portes
d’entrada de les DO vinícoles. Altres iniciatives que es posaran en marxa són
la creació d’una Taula de Treball d’Enoturisme amb la participació dels
diferents actors vinculats i d’un gestor estadístic específic per a
l’enoturisme. El disseny i posada en marxa d’un pla específic de promoció i
comercialització, així com l’organització i la participació en esdeveniments
diversos són altres accions que contempla el nou programa Enoturisme Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada