dilluns, 15 de juliol de 2013

Nou programa de la Generalitat per promoure i donar suport a la comercialització de l’oferta enoturística




El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, i el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Ambient, Josep Maria Pelegrí, han presentat avui el nou programa de promoció turística Enoturisme Catalunya, davant professionals dels sectors turístic i vinícola. A l’acte, que ha tingut lloc a l’Auditori de La Pedrera de Barcelona, també han assistit la directora general de Turisme, Marian Muro, el director general de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi), Jordi Bort, i el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Xavier Espasa. L’acte de presentació també ha comptat amb la intervenció de l’expert Lluís Tolosa,  autor de diversos llibres i de més d’un centenar d’articles sobre vins i gastronomia. Enoturisme Catalunya és el nou programa de la Generalitat per promoure i donar suport a la comercialització de l’oferta turística catalana vinculada a l’enoturisme. La seva creació respon a la voluntat de millorar la competitivitat en aquest segment turístic, considerat estratègic tant a nivell de desenvolupament territorial com econòmic pel seu alt valor afegit.
            La Direcció General de Turisme i l’Agència Catalana de Turisme, en col·laboració amb l’Incavi, han realitzat un primer informe del sector per disposar d’un inventari a partir del qual establir un model de gestió integrador. Aquest model s’ha de basar en la promoció d’una oferta diversa, de qualitat i estructurada, que respecti les necessitats i la identitat de les DO que existeixen a Catalunya (Alella, Catalunya, Conca de Barberà, Costers del Segre, Empordà, Montsant, Penedès, Pla de Bages, Priorat, Tarragona, Terra Alta i Cava). El conseller Puig ha destacat que “Catalunya és una destinació que rep milions de turistes cada any. I també és un territori amb una varietat de vins i d’activitats relacionades àmplia i de primera qualitat. Tenim tots els ingredients per esdevenir un referent enoturístic”. Per la seva banda, el conseller Pelegrí ha afirmat quehem de saber destacar el vi com a producte que representa a un territori i a una cultura, anant més enllà del concepte tradicional de beguda de qualitat. Hem d’apostar, per tant, per l’enoturisme d’una forma valenta i original, i de manera que es complementi amb altres formes de turisme temàtic com ara el de la gastronomia, el rural, el cultural”.  
            Per primera vegada s’ha recollit i sistematitzat la realitat existent en un inventari que ha de permetre potenciar i prioritzar aquesta activitat a Catalunya. Per elaborar-lo s’han enviat més de 500 enquestes a cellers; s’han realitzat visites a un centenar de cellers de les 11 DO de vins i la DO Cava; entrevistes a representants del sector, tant públics com privats; i s’ha dut a terme una recerca de l’oferta complementària vinculada a l’enoturisme. Aquest informe ha permès la detecció dels agents socials i econòmics que ja estan treballant en enoturisme a Catalunya, on destaca la gran varietat de cellers. L’inventari n’identifica prop de 300 que ja reben turistes i que ofereixen activitats relacionades amb el món del vi com ara visites guiades, tasts, passejades per les vinyes, etc. La xarxa de serveis turístics bàsics, l’oferta complementària vinculada a l’enoturisme i diverses iniciatives públiques i privades estructurades al voltant del món del vi, són altres elements que conformen aquest primer inventari. En aquest sentit, cal esmentar les diferents velocitats en el desenvolupament de l’enoturisme a Catalunya, amb iniciatives molt atractives que conviuen amb d’altres a les quals els queda encara camí per recórrer.
            L’objectiu principal del programa que es presenta avui és posicionar Catalunya com a destinació referent en enoturisme a escala nacional, estatal i internacional.  “Al territori hi ha inquietud i molt d’interès per la iniciativa que avui presentem. El nostre objectiu és presentar una oferta enoturística que resulti atractiva i entenedora en els mercats emissors i que sigui fàcil de promocionar i comercialitzar, integrant tota la bona feina feta fins ara en el desenvolupament de l’enoturisme a Catalunya”, ha assegurat el conseller Puig. Enoturisme Catalunya pretèn enfortir la coordinació entre entitats i administracions en la promoció i planificació d’aquest producte per unir esforços i no crear duplicitats. Altres objectius són incrementar el coneixement tant quantitatiu com qualitatiu sobre el visitant enoturista, les seves necessitats i requeriments; impulsar la formació als professionals del sector per a la recepció de turistes; i reforçar la promoció d’aquest producte en els mercats català, espanyol i francès.
            Una de les qüestions en què ja s’ha començat a treballar és una nova senyalització enoturística. En aquest sentit, ja s’han definit els dissenys i la localització dels plafons a les portes d’entrada de les DO vinícoles. Altres iniciatives que es posaran en marxa són la creació d’una Taula de Treball d’Enoturisme amb la participació dels diferents actors vinculats i d’un gestor estadístic específic per a l’enoturisme. El disseny i posada en marxa d’un pla específic de promoció i comercialització, així com l’organització i la participació en esdeveniments diversos són altres accions que contempla el nou programa Enoturisme Catalunya.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada