El conseller
d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM), Josep Maria Pelegrí, acompanyat del
director general de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi), Jordi Bort, i el director de l'Agència
Catalana de Turisme, Xavier
Espasa, ha inaugurat aquest migdia la 33a Mostra de Vins i Caves de
Catalunya, que es celebra a Barcelona del 21 al 24 de setembre, dins del
marc de les Festes de la Mercè. En el decurs de l'acte, el conseller ha
considerat la Mostra com “una iniciativa molt positiva, orientada a la promoció
del vi català de qualitat, que ens ha de servir per augmentar el coneixement que
el ciutadà té dels vins que es fan a Catalunya, conèixer aquests vins de
primera mà, ja que aquesta difusió es realitza mitjançant tastos
personalitzats, i tenir una referència directa de la qualitat dels vins
catalans en comparació amb d’altres vins”. Pelegrí ha demanat “treballar tots
junts perquè augmenti el consum de vi i cava català a la restauració de
Catalunya. Cal ‘cuidar’ el nostre mercat i reforçar la distribució de vins
catalans al nostre país. Junt amb això, tenim el gran repte de la internacionalització.
Cal exportar cada vegada més i arribar als gran mercats internacionals”. Pelegrí
també ha destacat “el gran èxit” tant de participació de cellers com
d’assistència de públic de la passada Mostra, que va superar l’edició anterior,
va batre rècords pel que fa al nombre de visitants, arribant als 145.000, i va
comptar amb la presència de 61 cellers. Enguany, ha assenyalat Pelegrí, “cal
treballar per consolidar aquests bons resultats, que estic convençut que aquest
any es repetiran”. La inauguració d’enguany ha comptat amb l’arribada de la
Verema a Barcelona, activitat patrocinada per les empreses Enomatic i Riedel, i
que ha consistit en l’enlairament de més d’un miler de globus simbolitzant
gotims de raïm.
La Mostra és un espai obert al públic, amb oferiment de tastos de vins i
caves mitjançant l’adquisició prèvia dels tiquets de degustació. Aquesta
edició, que augmenta un 7% el nombre de participants, comptarà amb la presència
de 64 cellers, la qual cosa consolida l’increment que es va produir entre els
anys 2011 al 2012, quan va augmentar de 54 a 61 cellers. Aquest any els
organitzadors de la Mostra, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca,
Alimentació i Medi Natural (DAAM), a través de l’INCAVI i amb la col·laboració
de Prodeca, han volgut apostar per la introducció i la difusió de
l’esdeveniment a través de les xarxes socials incorporant la Mostra a les
xarxes socials mitjançant el concurs de fotografia Els vins catalans
triomfen a la xarxa Instragram. Instagram és una aplicació mòbil
gratuïta que permet als usuaris fer fotos, aplicar filtres i compartir-les a
les xarxes socials. Compta amb més de 100 milions d'usuaris arreu del món. El
concurs fotogràfic Els vins catalans triomfen, que es
va obrir el 5 d’agost i va finalitzar el 8 de setembre, ha comptat amb més de
500 fotografies participants, de temàtiques relacionades amb el món
vitivinícola de Catalunya, publicades amb l'etiqueta #mostraCAT a la xarxa
Instagram, en les quals es destacava fotogràficament els valors del món
vitivinícola de Catalunya, en qualsevol dels seus aspectes. S’ha fet una
preselecció de 300 fotografies, de les quals un jurat ha triat les 25
guanyadores. Les fotografies premiades s'exposaran durant la celebració de la
Mostra de Vins i Caves de Catalunya. Durant l'acte d'avui, el conseller ha
lliurat els premis a les 25 fotografies guanyadores, que han obtingut dos
vals bescanviables de degustació dels vins i caves exposats i dos passis per a
l'Espai Selecció de la Mostra de Vins i Caves, una de les cites més
emblemàtiques per als barcelonins i els professionals i afeccionats als vins.
L’altra novetat d’enguany arriba de mans de l’Agència Catalana de Turisme,
que participa per primera vegada a la Mostra de Vins i Caves de Catalunya. I ho
fa amb un espai destacat on promocionarà i comercialitzarà entre el públic
català l’oferta d’enoturisme a Catalunya. Empreses i entitats, entre cellers,
agències de viatge i Rutes del Vi, participen en aquest espai on duran a terme
una trentena de presentacions. Les persones visitants trobaran, a més, diverses
activitats d’animació i tot un seguit de propostes turístiques al voltant del
món del vi. Aquesta acció forma part del pla específic que ha engegat la
Generalitat per promoure i donar suport a la comercialització de l’oferta
turística catalana vinculada a l’enoturisme. La seva creació respon a la
voluntat de millorar la competitivitat en aquest segment turístic, considerat
estratègic tant per al desenvolupament territorial com per a l’econòmic pel seu
alt valor afegit. L’objectiu principal és “posicionar Catalunya com a
destinació referent en enoturisme entre els diferents mercats emissors
(domèstic, de proximitat i altres)”. Una altra característica que presenta la
33a Mostra de Vins i Caves és la utilització de copes de la marca Riedel per
fer les degustacions, com ja es va fer en les edicions dels any 2011 i 2012,
apostant així per la qualitat d’aquestes copes. Aquest any, però, a banda de
comprar la copa, també es podrà llogar, i se’n recuperarà així una part del
cost, que serà reemborsat amb la devolució de l’envàs. La Mostra consta, a més
dels estands dels cellers, amb el Celler
de la Mostra, espai de venda de vins i caves amb assessorament
personalitzat. També es disposa de l’Espai
Selecció, un espai en format de carpa independent on es pot tastar el vi
o cava icona de cada celler expositor, en un ambient tancat i climatitzat, i un
sistema de pagament i de degustacions diferent al dels estands (preu d’accés de
20 euros).
L’Institut Català de la Vinya i el Vi i l’empresa pública Promotora
d’Exportacions Agroalimementàries han arribat a un acord de col·laboració amb
el Grup Tecnològic ICG Software, patrocinador de la 33 Mostra de Vins i Caves
de Catalunya. En aquesta edició, la Botiga i l’Espai Selecció de la Mostra,
comptaran amb un sistema innovador de control d’efectiu i gestió de les vendes,
amb Terminals Punts de Venda i un software de gestió connectat a CashDro, uns
calaixos intel·ligents que accepten, validen i dispensen bitllets i monedes en
els punts de venda. Pel que fa la formació i informació al visitant, es
concreta en dues sales de Tast, una més que l’any passat, on es pot assistir asessions d’iniciació al tast i presentacions de novetats associades al món
vitivinícola. També es manté la possibilitat de vendre els productes
dels cellers a la Botiga o Celler de la Mostra. Com l’any passat, la Mostra
s’ha marcat com a objectiu donar a conèixer i promocionar la diversitat i la
qualitat dels vins i caves catalans a través de les DO, que estaran
representades per espais on se n’explicaran les singularitats i es donaran a
conèixer les rutes enoturístiques.
Com a complement alimentari, a més dels habituals estands d’embotit,
l’associació ACREFA oferirà una acurada selecció dels millors formatges de Catalunya amb indicacions de maridatge
amb vins i caves. D’altra banda, un any més, la Fundació Futbol Club
Barcelona estarà present a la Mostra, amb els projectes ‘Barçakids’,
‘FutbolNet’ i ‘Som el que mengem’, tallers educatius a infants per a la
promoció d’hàbits saludables, educació en valors i un minicamp de futbol.
La
Mostra de Vins i Caves és, segons la Generalitat,“una de les fires populars més
consolidada i amb una gran afluència de públic, principalment barcelonins i
turistes, que s’acosten a la Mostra per descobrir els vins i caves de les
denominacions d’origen catalanes. És un gran aparador dels nous productes, i,
sobretot, una manera de donar a conèixer la cultura del vi a la ciutat de
Barcelona”. La tasca realitzada pel Departament d’Agricultura i l’Incavi, amb
la col·laboració de tot el sector vitivinícola català, “ha tingut una clara
repercussió popular en aquests més de sis lustres, ja que molts ciutadans han
trobat en la Mostra diversos aspectes interessants per assistir-hi”. S’afegeix
que “gràcies a la feina feta durant aquest temps, la Mostra s’ha convertit en
un referent per a aquest sector vitivinícola per promocionar els seus productes
a la ciutat de Barcelona, i ha esdevingut un magnífic aparador de la riquesa
del nostre país pel que fa als vins i caves”. Així, tots els barcelonins i els
visitants provinents d’altres llocs de Catalunya o de fora tenen l’oportunitat
de conèixer de primera mà “una oferta comercial de primera categoria en el marc
de la festa major barcelonina, en un espai idoni per a la divulgació dels vins
i caves catalans”. Un dels objectius del DAAM pel que fa a la Mostra és “diversificar
les seves activitats, tot prestant una especial atenció al consumidor final i
als seus interessos reals. Precisament, un dels reptes pendents en la
comercialització alimentària és apropar l’oferta a les necessitats del públic
que consumeix el producte”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada