La Generalitat ha donat avui per “consolidat” el projecte Leader Gustum, de foment del
desenvolupament rural mitjançant la promoció dels productes agroalimentaris de
qualitat dels territoris rurals de Catalunya. El projecte es basa en l’establiment de
sinèrgies dels nostres productes agroalimentaris amb els sectors de la
restauració, el turisme i el comerç. Gustum és un
projecte de cooperació Leader, del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca,
Alimentació i Medi Natural (DAAM) , coordinat i liderat pel Consorci
Leader Urgell-Pla d’Urgell i participat pels 13 grups Leader de Catalunya, que
va començar a caminar fa poc més d’una any, amb l’objectiu de fomentar el
desenvolupament rural a través de la promoció dels productes agroalimentaris de
qualitat que es produeixen al territori, en sinèrgia amb la restauració, el
turisme i el comerç. Des de l’inici es van dur a terme diferents iniciatives a
mode d’accions per a "detectar necessitats en el sector, afavorir el treball en
xarxa, facilitar eines als elaboradors i productors per a promocionar i
comercialitzar el seu producte, sensibilitzar i donar valor a aquests elements,
vincular el sector agroalimentari, i estimular el seu creixement econòmic".
Durant els sis
primers mesos de projecte es va dur a terme diferents accions de preparació del
mateix entre les que destaquen la realització del web i l’elaboració de
l’audiovisual 'Aliments, persones i territori', en el qual productors, elaboradors
i restauradors parlen de les qualitats del producte local i del seu impacte
sobre el paisatge, el medi ambient, la cultura i l’economia d’un territori. D’altra banda, cada territori participant va efectuar una diagnosi de la
situació del producte local tenint en compte tots els sectors implicats
(productors, restauradors, petit comerç, i menjadors escolars). Tot aquest
material es pot consultar en l’apartat materials del web www.gustum.org. La fase
preparatòria va concloure amb una presentació del projecte a cada territori. Per
a iniciar la fase d’execució, els grups Leader participants en el
projecte van plantejar un cicle de sis xerrades, que es van incloure en el Pla
Anual de Transferència Tecnològica (PATT) del DAAM, entre les que cal destacar
la jornada de cuina de proximitat realitzada a Balaguer i la de noves
tecnologies en la comercialització i la promoció del producte local realitzada
a Bellpuig, Cervera i Talarn. Durant el 2012 es
va dur a terme nombroses accions de promoció per a buscar sinèrgies entre el
sector productiu i la restauració, i entre les que cal ressaltar la del passat
26 de juny en què durant el matí va tenir lloc la jornada 'Producte local i
restauració. Disseny i organització d’events gastronòmics', adreçada a tots els
tècnics dels grups Leader participants en el projecte i altres tècnics del
territori, i que va concloure amb l’acció més mediàtica i pràctica realitzada
des del projecte Gustum, el Workshop a mode de mercat tancat, realitzat a la
Boscana (Bellvís, Pla d’Urgell) el mateix dia a la tarda. Durant l’acte, una trentena
de productors van poder informar i donar a conèixer el seu productes a uns 130
professionals de la restauració. L’acte, dinamitzat i conduït pel gastrònom Pep
Palau, va finalitzar amb una degustació dels productes, prèviament elaborats i
cuinats a càrrec de cuiners representatius dels diferents territoris
participants. Val a dir que a l’acte hi van assistir més de tres-centes
persones, entre productors, restauradors i tècnics. En aquesta línia,
el passat mes de novembre es va celebrar un altre mercat tancat, en el qual una
vintena de productors agroalimentaris del Ripollès van tenir l’oportunitat
de donar a conèixer el seu producte a uns 50 restauradors de la comarca i
de les comarques veïnes: la Garrotxa, la Cerdanya, el Berguedà, Osona, i el Bages.
També, i amb la finalitat d’apropar aquests dos mons, l’Associació per al
Desenvolupament de la Catalunya Central va relaitzar uns lots amb productes
locals que van ser lliurats als restaurants del territori amb l’objectiu de
donar a conèixer el producte de la zona.
Fruit del treball
de dinamització amb el sector, va sorgir la iniciativa de que sota el paraigües
de Gustum es fessin mercats i fires agroalimentàries. “L’objectiu d’aquestes
accions és clar: donar una mateixa imatge, garantir una acurada selecció del
millor producte, i finalment protegir els productors i elaboradors davant
l’intrusisme i donar garanties al consumidor que allò que compra és realment un
producte elaborat per la persona que el ven i fet al territori”, segons la
Generalitat.
La primera edició
del mercat va tenir lloc a la Fira de l’Ametlla de Vilagrassa
(Urgell). Es va continuar amb la participació en la Fira del Torró d’Agramunt,
amb un estand col·lectiu constituït per 7 productors de les terres de Lleida.
Durant el mes de novembre es va participar en la Fira Orígens d’Olot amb un
estand col·lectiu constituït per 11 productors de les Terres de Lleida. En
totes les fires es va realitzar una demostració amb els productes de l’estand,
de la mà d’un gastrònom i amb la participació directa dels productors. En
aquesta línia, Gustum està treballant per a assistir al Fòrum Gastronòmic de
Girona, els propers dies 24, 25 i 26 de febrer. L’espai Gustum del Fòrum
acollirà uns 40 productors i s’hi realitzaran diferents demostracions i tastos
de producte Gustum.
Gustum ha
acompanyat també els productors en moltes fires agroalimentàries del territori
com la Fira de l’Oli de les Borges Blanques, Fira del Trumfo i de la Tòfona de
Solsona, Fira de productes de qualitat de Balaguer, Fira de la conserva de
Bellpuig, etc. Cal destacar la participació en la Fira de Sant Ermengol, de la
Seu d’Urgell, on dins de les 5 degustacions habituals de vi i formatge se’n va
afegir una sisena anomenada ‘Gustum-km0’, que va permetre la degustació d’un
producte del territori.En un àmbit més
gastronòmic, Gustum ha participat en la realització de mostres gastronòmiques
com és el cas de la 18a Mostra Gastronòmica de les Garrigues i de la 28a Mostra
Gastronòmica de la Garrotxa. També, de
l’important treball de dinamització realitzat per Gustum en els diferents
territoris, destaca el dut a terme amb la marca col·lectiva 'Fet a l’Alt Camp'
en el qual s’ha facilitat material per a realitzar la comercialització conjunta
dels seus productes, així com el realitzat a l’Alta Ribagorça amb l’Associació
d’Artesans del Gust, en què se’ls ha cedit l’ús de vuit carpes per a fer
mercats, fires i altres mostres de promoció. Finalment, la Generalitat remarca
també el treball de conscienciació adreçat als consumidors, amb el 'Cicle
Gustum' celebrat a l’Espai Ermengol – Museu de la Ciutat de la Seu d’Urgell, i
el 'Cicle Aliments, persones i territoris', realitzat a ‘El Gat del Rosal’ de
Tàrrega, uns cicles complets de xerrades i tallers per a donar a conèixer
el producte local.
D’aquesta manera, i
desprès de poc més d’un any, "Gustum s’ha consolidat com un referent en la
promoció de productes agroalimentaris de qualitat de les zones rurals, fet que
dóna empenta per a continuar liderant accions de promoció i foment del producte
local de qualitat, el territori, i tots aquells que participen en el seu
desenvolupament". Gustum és un
projecte de cooperació interterritorial Leader que es desenvoluparà fins l’any
2014 i que ha estat finançat, pel DAAM, pel Ministeri d’Agricultura, Alimentació
i Medi Ambient (MAGRAMA), i pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural
(FEADER).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada