dilluns, 21 de gener de 2013

La Generalitat dóna per "consolidat" el projecte Leader Gustum


La Generalitat ha donat avui per “consolidat” el projecte Leader Gustum, de foment del desenvolupament rural mitjançant la promoció dels productes agroalimentaris de qualitat dels territoris rurals de Catalunya. El projecte es basa en l’establiment de sinèrgies dels nostres productes agroalimentaris amb els sectors de la restauració, el turisme i el comerç. Gustum és un projecte de cooperació Leader, del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) , coordinat i  liderat pel Consorci Leader Urgell-Pla d’Urgell i participat pels 13 grups Leader de Catalunya, que va començar a caminar fa poc més d’una any, amb l’objectiu de fomentar el desenvolupament rural a través de la promoció dels productes agroalimentaris de qualitat que es produeixen al territori, en sinèrgia amb la restauració, el turisme i el comerç. Des de l’inici es van dur a terme diferents iniciatives a mode d’accions per a "detectar necessitats en el sector, afavorir el treball en xarxa, facilitar eines als elaboradors i productors per a promocionar i comercialitzar el seu producte, sensibilitzar i donar valor a aquests elements, vincular el sector agroalimentari, i estimular el seu creixement econòmic".
Durant els sis primers mesos de projecte es va dur a terme diferents accions de preparació del mateix entre les que destaquen la realització del web i l’elaboració de l’audiovisual 'Aliments, persones i territori', en el qual productors, elaboradors i restauradors parlen de les qualitats del producte local i del seu impacte sobre el paisatge, el medi ambient, la cultura i l’economia d’un territori. D’altra banda, cada territori participant va efectuar una diagnosi de la situació del producte local tenint en compte tots els sectors implicats (productors, restauradors, petit comerç, i menjadors escolars). Tot aquest material es pot consultar en l’apartat materials del web www.gustum.org. La fase preparatòria va concloure amb una presentació del projecte a cada territori. Per a iniciar la fase d’execució, els grups Leader  participants en el projecte van plantejar un cicle de sis xerrades, que es van incloure en el Pla Anual de Transferència Tecnològica (PATT) del DAAM, entre les que cal destacar la jornada de cuina de proximitat realitzada a Balaguer i la de noves tecnologies en la comercialització i la promoció del producte local realitzada a Bellpuig, Cervera i Talarn. Durant el 2012 es va dur a terme nombroses accions de promoció per a buscar sinèrgies entre el sector productiu i la restauració, i entre les que cal ressaltar la del passat 26 de juny en què durant el matí va tenir lloc la jornada 'Producte local i restauració. Disseny i organització d’events gastronòmics', adreçada a tots els tècnics dels grups Leader participants en el projecte i altres tècnics del territori, i que va concloure amb l’acció més mediàtica i pràctica realitzada des del projecte Gustum, el Workshop a mode de mercat tancat, realitzat a la Boscana (Bellvís, Pla d’Urgell) el mateix dia a la tarda. Durant l’acte, una trentena de productors van poder informar i donar a conèixer el seu productes a uns 130 professionals de la restauració. L’acte, dinamitzat i conduït pel gastrònom Pep Palau, va finalitzar amb una degustació dels productes, prèviament elaborats i cuinats a càrrec de cuiners representatius dels diferents territoris participants. Val a dir que a l’acte hi van assistir més de tres-centes persones, entre productors, restauradors i tècnics. En aquesta línia, el passat mes de novembre es va celebrar un altre mercat tancat, en el qual una vintena de productors agroalimentaris del Ripollès van tenir l’oportunitat  de donar a conèixer el seu producte a uns 50 restauradors de la comarca i de les comarques veïnes: la Garrotxa, la Cerdanya, el Berguedà, Osona, i el Bages. També, i amb la finalitat d’apropar aquests dos mons, l’Associació per al Desenvolupament de la Catalunya Central va relaitzar uns lots amb productes locals que van ser lliurats als restaurants del territori amb l’objectiu de donar a conèixer el producte de la zona.
Fruit del treball de dinamització amb el sector, va sorgir la iniciativa de que sota el paraigües de Gustum es fessin mercats i fires agroalimentàries. “L’objectiu d’aquestes accions és clar: donar una mateixa imatge, garantir una acurada selecció del millor producte, i finalment protegir els productors i elaboradors davant l’intrusisme i donar garanties al consumidor que allò que compra és realment un producte elaborat per la persona que el ven i fet al territori”, segons la Generalitat.
La primera edició del mercat va tenir lloc a la  Fira de l’Ametlla de Vilagrassa  (Urgell). Es va continuar amb la participació en la Fira del Torró d’Agramunt, amb un estand col·lectiu constituït per 7 productors de les terres de Lleida. Durant el mes de novembre es va participar en la Fira Orígens d’Olot amb un estand col·lectiu constituït per 11 productors de les Terres de Lleida. En totes les fires es va realitzar una demostració amb els productes de l’estand, de la mà d’un gastrònom i amb la participació directa dels productors. En aquesta línia, Gustum està treballant per a assistir al Fòrum Gastronòmic de Girona, els propers dies 24, 25 i 26 de febrer. L’espai Gustum del Fòrum acollirà uns 40 productors i s’hi realitzaran diferents demostracions i tastos de producte Gustum.
Gustum ha acompanyat també els productors en moltes fires agroalimentàries del territori com la Fira de l’Oli de les Borges Blanques, Fira del Trumfo i de la Tòfona de Solsona, Fira de productes de qualitat de Balaguer, Fira de la conserva de Bellpuig, etc. Cal destacar la participació en la Fira de Sant Ermengol, de la Seu d’Urgell, on dins de les 5 degustacions habituals de vi i formatge se’n va afegir una sisena anomenada ‘Gustum-km0’, que va permetre la degustació d’un producte  del territori.En un àmbit més gastronòmic, Gustum ha participat en la realització de mostres gastronòmiques com és el cas de la 18a Mostra Gastronòmica de les Garrigues i de la 28a Mostra Gastronòmica de la Garrotxa. També, de l’important treball de dinamització realitzat per Gustum en els diferents territoris, destaca el dut a terme amb la marca col·lectiva 'Fet a l’Alt Camp' en el qual s’ha facilitat material per a realitzar la comercialització conjunta dels seus productes, així com el realitzat a l’Alta Ribagorça amb l’Associació d’Artesans del Gust, en què se’ls ha cedit l’ús de vuit carpes per a fer mercats, fires i altres mostres de promoció. Finalment, la Generalitat remarca també el treball de conscienciació adreçat als consumidors, amb el 'Cicle Gustum' celebrat a l’Espai Ermengol – Museu de la Ciutat de la Seu d’Urgell, i el 'Cicle Aliments, persones i territoris', realitzat a ‘El Gat del Rosal’ de Tàrrega, uns cicles complets de xerrades i tallers per a donar a conèixer  el producte local.
D’aquesta manera, i desprès de poc més d’un any, "Gustum s’ha consolidat com un referent en la promoció de productes agroalimentaris de qualitat de les zones rurals, fet que dóna empenta per a continuar liderant accions de promoció i foment del producte local de qualitat, el territori, i tots aquells que participen en el seu desenvolupament". Gustum és un projecte de cooperació interterritorial Leader que es desenvoluparà fins l’any 2014 i que ha estat finançat, pel DAAM, pel Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA), i pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada