El Govern va aprovar aquest
dimarts el decret que regularà l’acreditació de la venda de proximitat dels
productes agroalimentaris. La nova normativa respon “a la demanda creixent dels
productors agraris i del sector de la restauració d’obtenir un reconeixement
específic per a aquest tipus de comercialització, a més de voler complir les
noves exigències d’una part dels consumidors”. El decret ha estat elaborat pel Departament d’Agricultura,
Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) i altres conselleries de la
Generalitat amb l’objectiu de potenciar aquest tipus de venda a Catalunya, i
recull les aportacions presentades pel sector, que “era el més interessat que
es fes un decret d’aquestes característiques”. Aquest decret pretén “potenciar
la venda directa i de circuit curt; també ajudar a maximitzar els esforços de
foment i promoció dels productes de temporada, i millorar la sensibilitat
envers l’entorn, reduir la petjada de carboni i conservar el paisatge”. Al
mateix temps, és una normativa que “persegueix la dinamització de l’economia
productiva i el desenvolupament rural, i també la defensa dels petits
productors i el consum local”.
El logotip amb què
s’identificaran els productes i els productors agraris que venen directament
consisteix en una fletxa que envolta una tipografia amb la inscripció Venda de
Proximitat i el subtítol circuit curt o directa segons la imatge que s’hagi
d’utilitzar per a cada cas. Aquesta fletxa simbolitza el recorregut de la venda
i acaba amb quatre ratlles que representen el territori protagonista d’aquesta venda
de proximitat, Catalunya. Aquells qui compleixin els requisits, un cop adherits
al sistema de venda de proximitat, podran descarregar-se el logotip
identificador del lloc web de la Generalitat (www.gencat.cat/piv). Després
d’aquest tràmit, es pot emprendre immediatament l’activitat.
La venda de proximitat, segons la
Generalitat, “pot significar un pas endavant en la comercialització dels
productes agroalimentaris, ja que ofereix garanties de seguretat, qualitat i
frescor dels aliments en un moment en què ha augmentat la demanda d’aquest
tipus de productes produïts, elaborats i venuts pels productors mateixos”. El Govern diu que duu a terme “una
política alimentària que, entre altres coses, promou els circuits comercials
curts i fomenta el consum dels productes de proximitat, a causa dels grans
beneficis que proporcionen a productors i consumidors”. Així, promoure aquest
tipus de comercialització “augmenta el valor afegit del producte per als
productors; hi ha un efecte positiu sobre el medi ambient; afavoreix la
confiança del consumidor; potencia el consum de productes frescos, amb més
valor nutricional i organolèptic, i, per tant, de més qualitat; i dinamitza la
producció agrària catalana”.
Tenint en compte aquests
beneficis, Agricultura ha donat suport a diverses iniciatives firals i
comercials, com un saló especialitzat a la Fira de Lleida i a la Fira de
Mollerussa i el Mercat de Mercats a Barcelona, que responen a “l’interès
creixent entre els consumidors envers aquest tipus de productes d’alta
qualitat, amb venda directa dels productors o bé mitjançant un circuit
comercial curt. El Departament afavoreix els certàmens adreçats al consumidor
final, on es poden exposar i vendre productes alimentaris de qualitat i de
proximitat”.
El DAAM considera que el
consumidor cada cop més valora rebre de manera directa i sense tants
intermediaris un producte més pròxim, fresc i de temporada. Es tracta d’un
segment del mercat que cal potenciar i, per aquest motiu, el Departament
d’Agricultura, juntament amb altres departaments, està elaborant l’esmentat
decret. Segons el DAAM, tot i que la venda directa i els circuits curts no
poden ser la modalitat de comercialització de tota la producció agroalimentària
catalana, “amb la venda de proximitat sí que pot millorar la rendibilitat dels
petits productors, alhora que es facilita el coneixement del consumidor sobre
els productes i productors, i s’ajuda a la viabilitat econòmica del camp català
i, consegüentment, al desenvolupament socioeconòmic de les zones rurals”. Des
del punt de vista dels consumidors, cada cop hi ha més interès a conèixer
l’origen, els sistemes de producció dels aliments i la seva sostenibilitat. La
identificació de les empreses que es dediquen a la venda de proximitat de
productes agroalimentaris de producció o producció i elaboració pròpia dóna
resposta a aquesta demanda.
El marc normatiu
L’aprovació d’aquest decret
comportarà un desenvolupament de la Llei 18/2001, de 31 de desembre,
d’orientació agrària, que assenyala com a línies d’actuació de les polítiques
agràries la priorització d’iniciatives de foment de la transformació agroindustrial
que comportin més participació de les persones productores en els valors
afegits dels productes, i el foment de la millora de les condicions en què es
fa la transformació i la comercialització de la producció agroalimentària.
La regulació d’aquesta modalitat
de venda complementarà pròximament el marc normatiu vigent en matèria de
modernització de les explotacions agràries, que considera activitat agrària la
venda directa de la producció pròpia de l’agricultor, ja sigui a la seva
explotació, en mercats municipals o en llocs que no siguin establiments
comercials permanents.
En el mateix sentit, el Parlament
de Catalunya, en la sessió plenària del dia 14 d’abril de 2010, va adoptar la
Resolució 671/VIII, sobre el món agrari, que en l’ apartat V relatiu a
l’alimentació, l’agroindústria i els mercats, insta el Govern, entre altres
coses, a persistir en la promoció i la diferenciació dels productes
agroalimentaris catalans amb distintius d’origen i qualitat; i a intensificar
les campanyes d’informació als consumidors per afavorir el comerç de proximitat
i el de productes amb distintiu de qualitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada