La metxa de la polèmica pel brindis amb cervesa a les campanades d'Antena 3 i La Sexta sembla lluny d'apagar-se. Avui ha posat més llenya al foc a La Vanguardia Quim Monzó amb un article incendiari. Potser no es té en comprte que el cava i la seva agroindústria mantenen uns paisatges ancestrals (la cervesa no) i moltes famílies, i que no tot el cava està mancat de prestigi, tot i els evidents problemes que travessa el sector. D'altra banda, la noticia que vaig signar a La Vanguardia dijous (que també reprodueixo a continuació) ha aixecat una enorme expectació: més de 750 comentaris fins a les cinc de la tarda d'avui a la pàgina web de La Vanguardia):
Sisplau, alcem tots la copa
Al gremi del xampany no li ha agradat gens que a Antena 3 i La Sexta brindessin amb cervesa
La Vanguardia en català
|
05/01/2013 - 00:00h
Quim Monzó
| Sigue a este autor
en
Twitter
El "sector del cava" està molest. I ¿per què està molest el "sector del cava"? Doncs perquè, la nit de Cap d'Any, els presentadors d'Antena 3 i La Sexta van brindar amb cervesa i no pas amb xampany. Oh, heretgia! ¿Com s'atreveixen a tal afront? Des de Sant Sadurní d'Anoia, Ramon Francàs ens descrivia dijous la cruesa dels fets: "Era la primera vegada en la història de la televisió a Espanya que la cervesa (de la marca Estrella Galicia) substituïa el cava en el brindis". Afortunadament per a la salut dels xampanyers catalans, TV3 va fer bondat i, a la retransmissió de les campanades, van brindar amb Juvé y Camps.
Els defensors dels brindis amb xampany a la tele diuen que es tracta d'una beguda icònica, que és la perfecta per brindar. (Però no diuen per què ho és, ni per què no pot ser igual de perfecta i icònica una altra.) Diuen també que s'han de mantenir les tradicions. (Però no donen cap argument que demostri que és millor mantenir-les. ¿I si resulta que és més interessant saltar-se-les?) Pere Bonet, president de la Confraria del Cava, i el xampanyer Gerard Jané són d'opinions gairebé coincidents. El primer diu que "rebre l'any nou brindant amb cava és la millor manera de desitjar el millor per a tothom". El segon creu que no s'ha de trencar una tradició "tan consolidada" i que "el glamur i el punt de màgia que aporta el cava és impossible de superar amb una altra beguda". (Però ja hi tornem a ser: cap dels dos no argumenta el que diu. Amb la mateixa falta d'arguments jo els podria dir que la millor manera de "rebre l'any nou" amb "el glamur i la màgia" necessaris és brindant amb una copa de Tia Maria o de Bulleit Bourbon.) Pau Roca, de la Federació Espanyola del Vi, ataca directament les empreses cerveseres i les cadenes de televisió. U: "el sector de les cerveses, fortament concentrat en unes quantes multinacionals, és capaç de comprar el canvi dels nostres costums". Dos: el problema és que "hi hagi cadenes de televisió que es deixin comprar amb tanta facilitat". (És curiós que els cogui que les cadenes de televisió es deixin comprar "amb tanta facilitat" per les cerveseres i, en canvi, no els sembli gens malament quan es deixen comprar "amb tanta facilitat" per les xampanyeres.)
Mentrestant, algú hauria d'explicar sense embuts el perquè de la pèrdua creixent de prestigi de la marca cava, i els motius pels quals cada cop més cellers (Mas Comtal, Colet, Loxarel, Raventós i Blanc...) abandonen la DO Cava i passen a la DO Penedès. Han viscut un quart de segle obsedits a eradicar del diccionari la paraula xampany a fi de substituir-la per aquest invent de laboratori que és cava i ara han de tornar a recórrer a l'expressió vi escumós, que tant els repugnava. Permetin-me que torni a omplir la meva copa de Taittinger i brindi per aquest fet, inimaginable fa uns anys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada