dissabte, 5 de gener del 2013

Les campanades amb cervesa aixequen més de 750 comentaris a la web de La Vanguardia i un article incendiari de Quim Monzó

La metxa de la polèmica pel brindis amb cervesa a les campanades d'Antena 3 i La Sexta sembla lluny d'apagar-se. Avui ha posat més llenya al foc a La Vanguardia Quim Monzó amb un article incendiari. Potser no es té en comprte que el cava i la seva agroindústria mantenen uns paisatges ancestrals (la cervesa no) i moltes famílies, i que no tot el cava està mancat de prestigi, tot i els evidents problemes que travessa el sector. D'altra banda, la noticia que vaig signar a La Vanguardia dijous (que també reprodueixo a continuació) ha aixecat una enorme expectació: més de 750 comentaris fins a les cinc de la tarda d'avui a la pàgina web de La Vanguardia):


Sisplau, alcem tots la copa

Al gremi del xampany no li ha agradat gens que a Antena 3 i La Sexta brindessin amb cervesa

La Vanguardia en català | 05/01/2013 - 00:00h
Quim Monzó
Quim Monzó | Sigue a este autor en Twitter


El "sector del cava" està molest. I ¿per què està molest el "sector del cava"? Doncs perquè, la nit de Cap d'Any, els presentadors d'Antena 3 i La Sexta van brindar amb cervesa i no pas amb xampany. Oh, heretgia! ¿Com s'atreveixen a tal afront? Des de Sant Sadurní d'Anoia, Ramon Francàs ens descrivia dijous la cruesa dels fets: "Era la primera vegada en la història de la televisió a Espanya que la cervesa (de la marca Estrella Galicia) substituïa el cava en el brindis". Afortunadament per a la salut dels xampanyers catalans, TV3 va fer bondat i, a la retransmissió de les campanades, van brindar amb Juvé y Camps.

Els defensors dels brindis amb xampany a la tele diuen que es tracta d'una beguda icònica, que és la perfecta per brindar. (Però no diuen per què ho és, ni per què no pot ser igual de perfecta i icònica una altra.) Diuen també que s'han de mantenir les tradicions. (Però no donen cap argument que demostri que és millor mantenir-les. ¿I si resulta que és més interessant saltar-se-les?) Pere Bonet, president de la Confraria del Cava, i el xampanyer Gerard Jané són d'opinions gairebé coincidents. El primer diu que "rebre l'any nou brindant amb cava és la millor manera de desitjar el millor per a tothom". El segon creu que no s'ha de trencar una tradició "tan consolidada" i que "el glamur i el punt de màgia que aporta el cava és impossible de superar amb una altra beguda". (Però ja hi tornem a ser: cap dels dos no argumenta el que diu. Amb la mateixa falta d'arguments jo els podria dir que la millor manera de "rebre l'any nou" amb "el glamur i la màgia" necessaris és brindant amb una copa de Tia Maria o de Bulleit Bourbon.) Pau Roca, de la Federació Espanyola del Vi, ataca directament les empreses cerveseres i les cadenes de televisió. U: "el sector de les cerveses, fortament concentrat en unes quantes multinacionals, és capaç de comprar el canvi dels nostres costums". Dos: el problema és que "hi hagi cadenes de televisió que es deixin comprar amb tanta facilitat". (És curiós que els cogui que les cadenes de televisió es deixin comprar "amb tanta facilitat" per les cerveseres i, en canvi, no els sembli gens malament quan es deixen comprar "amb tanta facilitat" per les xampanyeres.)

Mentrestant, algú hauria d'explicar sense embuts el perquè de la pèrdua creixent de prestigi de la marca cava, i els motius pels quals cada cop més cellers (Mas Comtal, Colet, Loxarel, Raventós i Blanc...) abandonen la DO Cava i passen a la DO Penedès. Han viscut un quart de segle obsedits a eradicar del diccionari la paraula xampany a fi de substituir-la per aquest invent de laboratori que és cava i ara han de tornar a recórrer a l'expressió vi escumós, que tant els repugnava. Permetin-me que torni a omplir la meva copa de Taittinger i brindi per aquest fet, inimaginable fa uns anys.

Polèmica per un brindis de Cap d'Any amb cervesa

El sector del cava està molest perquè Antena 3 i La Sexta van substituir la beguda tradicional a les campanades

La Vanguardia en català | 03/01/2013 - 00:32h

Paula Vázquez y Chicote en el anuncio sobre el brindis con cerveza de Nochevieja en Antena3


RAMON FRANCÀS
Sant Sadurní d'Anoia
Antena 3 i La Sexta han provocat polèmica per brindar amb cervesa en la retransmissió de les campanades. Era la primera vegada en la història de la televisió a Espanya que la cervesa (de la marca Estrella Galicia) substituïa el cava en el brindis. A TV3, tanmateix, sí que van donar la benvinguda al 2013 brindant amb cava (Juvé i Camps) des de Ripoll. El propietari, Joan Juvé, afirma que el cava és "una icona, el producte més emblemàtic per brindar", i defensa mantenir les tradicions.

El president de la Confraria del Cava, Pere Bonet, es mostra convençut que "rebre l'any nou brindant amb cava és la millor manera de desitjar el millor per a tothom". El secretari general de la Federació Espanyola del Vi, Pau Roca, afirma que "el sector de les cerveses, fortament concentrat en unes quantes multinacionals, és capaç de comprar el canvi dels nostres costums". Afegeix que el problema rau que "hi hagi cadenes de televisió que es deixin comprar amb tanta facilitat".

El cavista Gerard Jané entén que no hi ha cap argument per trencar una tradició "tan consolidada" com la de celebrar el final d'any amb cava, i que "el glamur i el punt de màgia que aporta el cava és impossible de superar amb una altra beguda". Més comprensiu es mostra Toni de la Rosa, codirector de les caves Torelló, que preferiria que s'hagués brindat amb cava, encara que entén que "qui paga mana".

El gerent de les caves Vilarnau, Damià Deàs, lamenta que "es mercantilitzi tot", però creu que el que ha passat ha de moure el sector del cava a la reflexió.

Leer más: http://www.lavanguardia.com/encatala/20130103/54358554899/polemica-brindis-cervesa.html#ixzz2H7LKOPMN
Síguenos en: https://twitter.com/@LaVanguardia | http://facebook.com/LaVanguardia




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada