diumenge, 30 de juny del 2013

Descobertes tot 'trepatejant' a Barberà de la Conca

El sumiller Xavier Nolla va dirigir per tercer cop el tast Atrapa el Trepat


Vells ceps de Succés Vinícola de Barberà de la Conca

Aquest dissabte a la tarda vaig trepatejar a Barberà de la Conca, a la quarta edició d’una Festa del Trepat que manté l’encant amb una afluència de públic, això sí, un pèl pobra. El vi i l’art s’han tornat a donar la mà en aquest poblet de la Conca de Barberà que fa goig i on s’han presentat algunes novetats, així com els porrons artesans de Paco Ramos de Vimbodí.
            Vaig començar tastant el Trepat 2011 de Carles Andreu de Pira. És fruit inequívoc d’una anyada càlida. Força capa de color per tractar-se d’un trepat. Mostra fruites madures (fins i tot préssec) i pebre, així com notes licoroses i fins i tot de regalèssia.
            El segon vi que vaig tastar va ser el Carlània blanc 2012 (80% de macabeu, la meitat del qual fermentat en bótes de 300 litres durant tres mesos, i la resta trepat vinificat en blanc). Mostra un lleugeríssim to rosadet i és molt rodonet. Ofereix notes dolcenques. Sembl que presenti sucre residual. De Carlània també vaig tastar el seu trepat 100%, el Petit Carlània 2012. Criat entre cinc i sis mesos en bótes de cinquè i sisè any és potent, amb força extracció de color, amb tons fenòlics.  
            També he tastat el Guspí 2012, un trepat que m’ha semblat prou interessant. Criat entre sis i set mesos en bótes de torrat mig de 225 litres, és fruit d’una vinya molt vella d’1,5 hectàrees. La producció és de només 4.000 kilos per hectàrea. És madur i mostra notes florals. Desrapat i aixafat lleuger. Maceració prefermentativa a temperatura ambient fins a l’arrencada espontània de la fermentació. Tractament suau del barret (1-2 piats diaris) i maceració de 14 dies. Fermentació malolàctica en bóta de roure francès d’un vi, torrats mitjos, i envelliment en la mateixa bóta. M’agrada aquest sedós trepat d’aquest celler de Barberà de la Conca.
            Un dels que més m’ha agradat, un cop més, és la nova anyada del Gatzara Trepat dels germans Anton i Jordi Castellà i de Josep M. Sanahuja, la del 2012. Acaba de sortir. Mostra la varietat tal com és, sense artificis. És elegant, fi, prim i amb capa de color baixa. Mostra rosa i violetes, pebre i fruitetes (gominoles) i ara per ara un pèl massa de sulfurós. Continua sent un dels projectes més prometedors del Viver de Celleristes de la Conca de Barberà.
            També fruit d’quest Viver vaig fer dissabte una gran descoberta, la del joveníssim projecte de Mariona Vendrell i Albert Canela a Barberà de la Conca: Succés Vinícola. Vaig tastar el seu Succés La cuca de llum 2012 (un 50% de la malolàctica l’ha fet en bótes). La producció és de 6.000 ampolles. Amb 35 dies de maceració (no hi ha macerció prefermentativa) la fermentació és natural, amb llevats indígenes. És fruit de vinyes de trepat de 25 a 40 anys plantades als termes municipals de Barberà de la Conca i Sarral. M’ha agradat molt (té un PVP de només 7,50). M’ha agradat més en boca que no pas en nas. Per ser la primera anyada que elaboren és certament sorprenent. M’ha agradat més que el seu vi més car: Succés El Mentider 2011 (PVP de 14,87 euros). És fruit de vinyes de trepat plantades en tres finques, dues de Sarral i una de Barberà de la Conca. Les vinyes van ser plantades fa entre 80 i 113 anys. És un vi més càlid (15º) que el Succés La cuca de llum 2012. Mostra fruita més madura i no tanta tipicitat trepat com el seu vi més jove. La seva criança s’ha allargat durant nou mesos en bótes. La seva producció és de només 1.700 ampolles.

1 comentari:

  1. El mentider em sembla un vi qui intenta allunyarse de la visió tradicional del Trepat, es arriscat, pero quan el vaig tastar, vaig coneixer una nova dimensió de la Trepat. Em sembla molt interessant.

    Gracies, saluts des de Valencia.

    ResponElimina