El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat dels directors generals de Desenvolupament Rural, Jordi Sala, d’Agricultura i Ramaderia, Miquel Molins, d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, Domènec Vila, de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), Josep Maria Montfort, del conseller delegat executiu de PRODECA i director general de l’INCAVI, Jordi Bort, del director general de Forestal Catalana, Miquel Puig, i de la directora dels Serveis Territorials del Departament a Lleida, Cristina Bosch, ha inaugurat, aquesta tarda, la 58a edició de la Fira Agrària Sant Miquel de Lleida i el 27 Saló Internacional de la Fruita Eurofruit, que se celebren al recinte de Fira de Lleida fins al proper diumenge, 30 de setembre. Pelegrí ha volgut deixar palès que es tracta d’un certamen agrícola i ramader històric, que enguany ha mantingut les xifres, fet que demostra la seva “capacitat d’atreure potencials compradors i clients i la necessitat de les empreses de promocionar-se, compartir, fidelitzar i donar-se a conèixer en els temps que corren, perquè per sobre de tot aquesta Fira és un espai de comercialització i de networking especialitzat en un dels sectors més estables de la nostra economia i en una de les regions agroalimentàries més dinàmiques de Catalunya, de l’Estat i d’Europa. Pelegrí ha valorat també molt positivament altres indicadors que posen de manifest el dinamisme del sector i la seva capacitat de contribució a la reactivació econòmica del país a través de les inversions que fa el propi sector en projectes de dinamització de les zones rurals. Així, el conseller ha destacat que enguany s'han aprovat, dins del programa Leader, 412 resolucions de recolzament a petites i mitjanes empreses agràries per un import de 18 milions euros, el que representa una inversió induïda de més de 56 milions d’euros.
El conseller també ha destacat que aquest certamen també aprofita la seva capacitat de concentració per a posar sobre la taula els temes que ocupen i preocupen tant al sector com al Govern, i la primera edició del Fòrum Agrari de la nova PAC, el Fòrum sobre la Innovació en Agricultura, les 75 activitats paral·leles (amb 38 jornades tècniques i 5 reunions professionals), i una nova edició del Congrés Lleida Qualitat, en són una mostra”. En aquest punt, el titular del DAAM ha dit que “ el nostre mercat és el món, que no es fa res sense mirar a l’exterior, i que a dia d’avui és indiscutible que les exportacions estan aconseguint alentir la caiguda de l’activitat econòmica. “Estem batent records en volum d’exportacions, amb xifres històriques i amb un ritme de creixement per davant del de l’Estat”. Les exportacions catalanes sumen 30 mesos seguits de creixement continuat i han augmentat un 7,37% en els primers 6 mesos de l’any respecte al mateix període del 2011, duplicant la taxa espanyola que ha estat del 3,4%; les vendes catalanes a l’exterior suposen el 25,9% de les exportacions de l’Estat i aporten 3,73 punts al creixement de la seva economia. Gairebé 2.400 empreses catalanes van començar a exportar l’any passat i Pimec calcula que Catalunya té un potencial per millorar les seves exportacions de més de 27.000 milions d’euros” ha senyalat el conseller.
El conseller també ha posat de relleu que en el sector agroalimentari, la taxa de cobertura (percentatge sobre el pes que tenen les exportacions sobre les importacions) no ha parat de millorar des del 2007, passant del 64% abans de la crisi (2007) a un 80% el 2011 i a un 83% durant el primer semestre de 2012. “Això vol dir que abans de la crisi compràvem 100 a l’estranger i només érem capaços de vendre 64. Ara som capaços de vendre 83. Així, la taxa de cobertura ens demostra que la competitivitat de les nostres empreses és molt més forta de la que moltes vegades se’ns atribueix i que, si bé no produïm quantitat, la nostra qualitat ens permet oferir més valor que els nostres competidors.
Josep Maria Pelegrí ha indicat que per subsectors la indústria càrnica manté el lideratge -és el que exporta amb més valor-, però els productes d’alta qualitat com la fruita, els olis i els vins també acumulen importants increments interanuals. La qualitat de la nostra fruita va fer que creixéssim un 12% en els mercats internacionals el 2011, el 2010 ho vam fer un 5,4% i aquest any, han disminuït per culpa de les pedregades i la baixa producció, però en canvi els hi ha donat una molt bona cotització en llotja. “La nostra fruita té una gran acceptació al mercat rus, una economia que en 2 o 3 anys pot esdevenir la 5a del món en termes de PIB. Sóc conscient que la internacionalització no és ni fàcil, ni ràpida, ni tampoc no es fa sense invertir recursos, però també sóc conscient que l’exportació té uns beneficis indiscutibles per a les empreses i per a l’economia del país. De fet és una de les poques vies que tenim per aconseguir un creixement equilibrat i sostenible del teixit productiu català”. En aquest sentit, el conseller ha destacat que és per això que el Departament té un Pla d’Impuls a la Internacionalització agroalimentària catalana, que entre d’altres mesures inclou un programa d’acompanyament a l’empresa per introduir-se en un mercat o iniciar-se en l’exportació; un estudi de noves modalitats de contractació, i un conjunt d’actuacions de Trade Marketing (de promoció directa) per tal d’evitar la subcontractació de serveis externs, segons sector, producte i mercat. “Un pla que reclama vocació empresarial i emprenedora, tenir la il·lusió i la convicció de tirar endavant, però també, de tenir la formació, la paciència, i la planificació necessària per a fer-ho”, ha manifestat Pelegrí, afegint que “en definitiva, l’exportació és un repte estratègic en què tots hi hem de posar de la nostra part, inclòs les altes instàncies perquè reclamin allò que és de justícia com és la reciprocitat als productes de tercers països. Europa ha d’imposar a tots els productes les mateixes regles socials i mediambientals, i reclamem al Ministeri que faci la força que li correspon per a aconseguir-ho. En aquest sentit, el conseller ha considerat que “la PAC està avançant poc, i l’Estat té recorregut per millorar-ne i equilibrar-ne l’aplicació interna. Catalunya ha de poder decidir què fa amb els diners, atès que tenim competències exclusives en agricultura, i unes característiques especials i diferenciades respecte a la resta de l’Estat.
“Els nostres europarlamentaris, senadors, diputats i jo mateix -ha afegit Pelegrí- estem treballant per a millorar tant la nostra capacitat de gestió i decisió com per a respondre a les necessitats de l’agricultura catalana; sent conscients que la PAC encara no està tancada i l’Estat encara té molt marge de maniobra per a millorar la distribució dels recursos vinculats a aquesta política. No ens podem permetre que l’agricultura catalana tingui un doble greuge comparatiu: europeu (per la discriminació de l’agricultura mediterrània respecte a la nord –europea) i estatal (per una mala distribució dels fons i un discurs poc enfocat a la diversitat espanyola). I tampoc no ens podem permetre que la PAC compliqui més les coses, sinó que ha de servir per a estimular el sector a continuar endavant, a buscar alternatives i a ser emprenedor, i per a donar resposta a les necessitats d’un mercat global, volàtil i incert. Així, respecte al primer punt, la PAC ofereix una gran oportunitat com és l’aposta per l’agricultura del coneixement a través de tres accions: increment de les mesures destinades a fomentar la innovació i la recerca; major finançament; i augment del grau de cofinançament de les mesures. I és molt important que el sector estigui preparat per recaptar aquests recursos”. En aquest sentit, el conseller ha volgut destacar que el DAAM ha impulsat el Pla de Recerca, Innovació i transferència agroalimentària de Catalunya, que vol “posar ordre a tots els esforços que fem en la matèria i involucrar a tots els agents de la cadena per a na innovació útil, competitiva i 100% transferible. A dia d’avui s’estan elaborant les últimes accions que descriuen la implantació dels objectius estratègics en el Pla d’actuació. Per això es compta amb la participació d’un comitè d’experts, les propostes del qual es sotmetran a valoració i aprovació durant el mes de novembre. I a nivell internacional, ens hem adherit a la iniciativa de la Toscana en la redacció de la declaració d’intencions per a impulsar la innovació i la transferència en el sector agroalimentari. Aquesta estableix una xarxa d’innovació entre regions per tal d’establir sinèrgies, potenciar el treball en xarxa, la transferència de coneixements i experiències i potenciar les iniciatives “bottom up” (aquelles que sorgeixen dels propis emprenedors i XXX ). En aquesta xarxa hi figuren regions alemanyes, franceses, finlandeses, italianes, en canvi, nosaltres, som l’única regió espanyola que hi participa activament”. Pelegrí ha reiterat la necessitat de donar resposta a les demandes d’un mercat “global, volàtil i incert” i ha afegit que el sector agroalimentari és un dels sector més singulars, entre d’altres coses, per la seva alta volatilitat, el que genera una gran incertesa, “per això sempre he defensat l’excepcionalitat agrícola i us he parlat de l’economia social de mercat. En aquesta volatilitat inherent s’hi ha de sumar una nova variant. Aquest proper trimestre Europa i el món hauran de fer front a un nou repte que ja vam patir fa cinc anys i que es pot convertir en cíclic si no hi posem remei: l’increment mundial dels preus dels cultius bàsics, de les matèries primeres, increments que afecten especialment les nacions que depenen de les importacions i que responen a un seguit de variables com catàstrofes climatològiques, la producció de biocombustible a partir de blat de moro, soja, o la canya de sucre, l’increment de la demanda dels països emergents, o la bombolla especulativa. “No tots els factors esmentats poden modificar-se amb facilitat o rapidesa, però en canvi n’hi ha altres que podrien atacar-se per a d’evitar la volatilitat en el mercat i nous períodes d’increments i de fam, factors com el bioetanol, que té una petjada econòmica i social molt gran, o l’especulativa, en són alguns exemples. Aquests factors demanen una coordinació internacional i nacional molt gran, que alguns governs haurien de començar a reclamar i exigir. Sembla que la UE, molt pressionada per França, podria flexibilitzar les directives energètiques especialment a aquelles que afecten als agrocarburants de primera generació. És una molt bona notícia, però creiem que, en un moment de negociació de la PAC, no podem ignorar temes tant transcendentals per al futur del nostre sector com és aquest”.
Finalment, el conseller ha palesat la necessitat, en el context actual, d’actuar amb responsabilitat, ens cal abordar els temes i treballar sobre el què tenim i el què ens cal fer, perquè tenim un gran potencial, el sector agraolimentari ha demostrat una vegada rere l’altra que sap adaptar-se al mercat. El nostre caràcter, els nostres valors i la nostra història ens ha portat a lluitar contra l’immobilisme per a crear oportunitats: fer-nos més grans, millorar la qualitat, innovar, crear noves marques com la dels paraguaios, buscar sinèrgies amb el turisme o la restauració,... I això, ens ha donat molt bons fruits. Som un sector anticíclic i estratègic. Les nostres dades d’ocupació, d’activitat, de vendes, d’exportació,... ens situen al capdavant de tots els sectors productius”. En aquest punt, Josep Maria Pelegrí ha destacat que “conscients del nostre potencial i dels nostres resultats, per primera vegada, el Govern ha fet que un dels seus 4 plans tractors per a dinamitzar l’economia catalana inclogui la cadena agroalimentària: és el Pla tractor Alimentació 2020, que impulsa del Departament d’Agricultura, amb la col·laboració el d’Empresa i Ocupació i que fou presentat presentat fa unes setmanes; aquest Pla destaca la nostra posició de lideratge a nivell europeu, la nostra fortalesa interna i la presència arreu del territori, i la nostra gran capacitat d’arrossegament d’altres sectors, com per exemple el turisme”.
El Pla Alimentació 2020, segons el DAAM, “s’alinea amb els objectius del pla europeu Horizon 2020 i desenvoluparà una estratègia de país que permeti a Catalunya i a tots els seus agents aprofitar la capacitat tractora del sector alimentari i totes les potencialitats del seu entorn per tal de situar-se a mig i llarg termini com una referència mundial en l’àmbit de l’alimentació. Així, el pla definirà estratègies i projectes basats en les oportunitats del sector, com són: la valorització del producte alimentari en els mercats nacionals i internacionals, la cohesió dels agents de tota la cadena de valor per a reforçar la seva competitivitat, o l’activació de projectes d’alt impacte aprofitant les sinèrgies amb els serveis relacionats (distribució, restauració, etc.)”. S'afegeix que “aquest és un projecte de país, que ens situarà al capdavant de l’agenda política i de la reactivació econòmica de Catalunya, perquè cultivar i produir aliments significa potenciar una economia productiva real i necessària”, ha conclòs el conseller.
El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM), a través de l’empresa pública Promotora d’Exportacions Catalanes (PRODECA), i amb la col·laboració de la Diputació de Lleida, organitza, en el marc de la Fira Agrària de Sant Miquel de Lleida, la tercera edició del Saló PRODUQTE, que pretén ser “un canal de venda per a ajudar a consolidar les xarxes de proximitat amb el reforçament de les relacions entre el productor i el consumidor final”. La col·laboració conjunta entre totes les institucions implicades en la promoció agroalimentària cerca la consolidació d’aquest saló, que va nàixer l’any 2010 amb una gran afluència de públic consumidor i una selecta participació d’empreses expositores. Amb el Saló PRODUQTE es busca la millor combinació: una fira potent i reconeguda, que rep una mitjana de 180.000 visitants, i uns expositors amb productes d’excel·lent qualitat. El Departament, a través de PRODECA, ha estat el gran impulsor d’aquesta iniciativa, que té com a objectiu que els visitants de la fira coneguin de primera mà l’excel·lent producció agroalimentària que tenen al seu abast i que els productors ampliïn la seva cartera de negoci i fomentin les relacions empresarials. A més, el visitant podrà degustar i comprar productes alimentaris, i participar en tot un seguit d’activitats complementàries al voltant del producte, la cuina, i la formació. Així, està prevista l’habilitació d’un espai d’animació gastronòmica, en l’estand del Departament, per a la presentació dels productes, un Show Cooking de fogons amb cuiners reconeguts, així com tallers de cuina, tastos i xerrades. L’organització del saló PRODUQTE se suma a altres iniciatives que el DAAM porta a terme, mitjançant PRODECA, per a la promoció dels productes alimentaris de qualitat i proximitat, entre els quals cal esmentar la participació en la fira Mercat de Mercats a Barcelona, entre d’altres.
A més, i també en el marc de l’esmentat certamen lleidatà, el Departament, com cada any, ha organitzat diverses jornades tècniques, dins del Pla Anual de Transferència Tecnològica (PATT) 2012, i participa en altres. Per la seva banda, l’Agència Catalana del Consum (ACC) del Departament d’Empresa i Ocupació, també participa en la Fira Agrària de Sant Miquel de Lleida amb l’exposició itinerant “Consum: Punt de Trobada”, amb què vol donar a conèixer als visitants quins són els seus drets i deures com a persones consumidores, explicant quina és l’estructura del consum a Catalunya, un model que actua en favor de la protecció de les persones i que amb la introducció del Codi de Consum de Catalunya ha reforçat els seus objectius. Així, “Consum: Punt de Trobada” intenta potenciar la vessant més crítica, reflexiva, responsable i sostenible en el consum, amb l’objectiu d’educar el consumidor i d’aconseguir la seva autosuficiència en les relacions de consum. L’Exposició està ubicada al Pavelló 3 del Recinte firal de Lleida (Camps Elisis).
El conseller també ha destacat que aquest certamen també aprofita la seva capacitat de concentració per a posar sobre la taula els temes que ocupen i preocupen tant al sector com al Govern, i la primera edició del Fòrum Agrari de la nova PAC, el Fòrum sobre la Innovació en Agricultura, les 75 activitats paral·leles (amb 38 jornades tècniques i 5 reunions professionals), i una nova edició del Congrés Lleida Qualitat, en són una mostra”. En aquest punt, el titular del DAAM ha dit que “ el nostre mercat és el món, que no es fa res sense mirar a l’exterior, i que a dia d’avui és indiscutible que les exportacions estan aconseguint alentir la caiguda de l’activitat econòmica. “Estem batent records en volum d’exportacions, amb xifres històriques i amb un ritme de creixement per davant del de l’Estat”. Les exportacions catalanes sumen 30 mesos seguits de creixement continuat i han augmentat un 7,37% en els primers 6 mesos de l’any respecte al mateix període del 2011, duplicant la taxa espanyola que ha estat del 3,4%; les vendes catalanes a l’exterior suposen el 25,9% de les exportacions de l’Estat i aporten 3,73 punts al creixement de la seva economia. Gairebé 2.400 empreses catalanes van començar a exportar l’any passat i Pimec calcula que Catalunya té un potencial per millorar les seves exportacions de més de 27.000 milions d’euros” ha senyalat el conseller.
El conseller també ha posat de relleu que en el sector agroalimentari, la taxa de cobertura (percentatge sobre el pes que tenen les exportacions sobre les importacions) no ha parat de millorar des del 2007, passant del 64% abans de la crisi (2007) a un 80% el 2011 i a un 83% durant el primer semestre de 2012. “Això vol dir que abans de la crisi compràvem 100 a l’estranger i només érem capaços de vendre 64. Ara som capaços de vendre 83. Així, la taxa de cobertura ens demostra que la competitivitat de les nostres empreses és molt més forta de la que moltes vegades se’ns atribueix i que, si bé no produïm quantitat, la nostra qualitat ens permet oferir més valor que els nostres competidors.
Josep Maria Pelegrí ha indicat que per subsectors la indústria càrnica manté el lideratge -és el que exporta amb més valor-, però els productes d’alta qualitat com la fruita, els olis i els vins també acumulen importants increments interanuals. La qualitat de la nostra fruita va fer que creixéssim un 12% en els mercats internacionals el 2011, el 2010 ho vam fer un 5,4% i aquest any, han disminuït per culpa de les pedregades i la baixa producció, però en canvi els hi ha donat una molt bona cotització en llotja. “La nostra fruita té una gran acceptació al mercat rus, una economia que en 2 o 3 anys pot esdevenir la 5a del món en termes de PIB. Sóc conscient que la internacionalització no és ni fàcil, ni ràpida, ni tampoc no es fa sense invertir recursos, però també sóc conscient que l’exportació té uns beneficis indiscutibles per a les empreses i per a l’economia del país. De fet és una de les poques vies que tenim per aconseguir un creixement equilibrat i sostenible del teixit productiu català”. En aquest sentit, el conseller ha destacat que és per això que el Departament té un Pla d’Impuls a la Internacionalització agroalimentària catalana, que entre d’altres mesures inclou un programa d’acompanyament a l’empresa per introduir-se en un mercat o iniciar-se en l’exportació; un estudi de noves modalitats de contractació, i un conjunt d’actuacions de Trade Marketing (de promoció directa) per tal d’evitar la subcontractació de serveis externs, segons sector, producte i mercat. “Un pla que reclama vocació empresarial i emprenedora, tenir la il·lusió i la convicció de tirar endavant, però també, de tenir la formació, la paciència, i la planificació necessària per a fer-ho”, ha manifestat Pelegrí, afegint que “en definitiva, l’exportació és un repte estratègic en què tots hi hem de posar de la nostra part, inclòs les altes instàncies perquè reclamin allò que és de justícia com és la reciprocitat als productes de tercers països. Europa ha d’imposar a tots els productes les mateixes regles socials i mediambientals, i reclamem al Ministeri que faci la força que li correspon per a aconseguir-ho. En aquest sentit, el conseller ha considerat que “la PAC està avançant poc, i l’Estat té recorregut per millorar-ne i equilibrar-ne l’aplicació interna. Catalunya ha de poder decidir què fa amb els diners, atès que tenim competències exclusives en agricultura, i unes característiques especials i diferenciades respecte a la resta de l’Estat.
“Els nostres europarlamentaris, senadors, diputats i jo mateix -ha afegit Pelegrí- estem treballant per a millorar tant la nostra capacitat de gestió i decisió com per a respondre a les necessitats de l’agricultura catalana; sent conscients que la PAC encara no està tancada i l’Estat encara té molt marge de maniobra per a millorar la distribució dels recursos vinculats a aquesta política. No ens podem permetre que l’agricultura catalana tingui un doble greuge comparatiu: europeu (per la discriminació de l’agricultura mediterrània respecte a la nord –europea) i estatal (per una mala distribució dels fons i un discurs poc enfocat a la diversitat espanyola). I tampoc no ens podem permetre que la PAC compliqui més les coses, sinó que ha de servir per a estimular el sector a continuar endavant, a buscar alternatives i a ser emprenedor, i per a donar resposta a les necessitats d’un mercat global, volàtil i incert. Així, respecte al primer punt, la PAC ofereix una gran oportunitat com és l’aposta per l’agricultura del coneixement a través de tres accions: increment de les mesures destinades a fomentar la innovació i la recerca; major finançament; i augment del grau de cofinançament de les mesures. I és molt important que el sector estigui preparat per recaptar aquests recursos”. En aquest sentit, el conseller ha volgut destacar que el DAAM ha impulsat el Pla de Recerca, Innovació i transferència agroalimentària de Catalunya, que vol “posar ordre a tots els esforços que fem en la matèria i involucrar a tots els agents de la cadena per a na innovació útil, competitiva i 100% transferible. A dia d’avui s’estan elaborant les últimes accions que descriuen la implantació dels objectius estratègics en el Pla d’actuació. Per això es compta amb la participació d’un comitè d’experts, les propostes del qual es sotmetran a valoració i aprovació durant el mes de novembre. I a nivell internacional, ens hem adherit a la iniciativa de la Toscana en la redacció de la declaració d’intencions per a impulsar la innovació i la transferència en el sector agroalimentari. Aquesta estableix una xarxa d’innovació entre regions per tal d’establir sinèrgies, potenciar el treball en xarxa, la transferència de coneixements i experiències i potenciar les iniciatives “bottom up” (aquelles que sorgeixen dels propis emprenedors i XXX ). En aquesta xarxa hi figuren regions alemanyes, franceses, finlandeses, italianes, en canvi, nosaltres, som l’única regió espanyola que hi participa activament”. Pelegrí ha reiterat la necessitat de donar resposta a les demandes d’un mercat “global, volàtil i incert” i ha afegit que el sector agroalimentari és un dels sector més singulars, entre d’altres coses, per la seva alta volatilitat, el que genera una gran incertesa, “per això sempre he defensat l’excepcionalitat agrícola i us he parlat de l’economia social de mercat. En aquesta volatilitat inherent s’hi ha de sumar una nova variant. Aquest proper trimestre Europa i el món hauran de fer front a un nou repte que ja vam patir fa cinc anys i que es pot convertir en cíclic si no hi posem remei: l’increment mundial dels preus dels cultius bàsics, de les matèries primeres, increments que afecten especialment les nacions que depenen de les importacions i que responen a un seguit de variables com catàstrofes climatològiques, la producció de biocombustible a partir de blat de moro, soja, o la canya de sucre, l’increment de la demanda dels països emergents, o la bombolla especulativa. “No tots els factors esmentats poden modificar-se amb facilitat o rapidesa, però en canvi n’hi ha altres que podrien atacar-se per a d’evitar la volatilitat en el mercat i nous períodes d’increments i de fam, factors com el bioetanol, que té una petjada econòmica i social molt gran, o l’especulativa, en són alguns exemples. Aquests factors demanen una coordinació internacional i nacional molt gran, que alguns governs haurien de començar a reclamar i exigir. Sembla que la UE, molt pressionada per França, podria flexibilitzar les directives energètiques especialment a aquelles que afecten als agrocarburants de primera generació. És una molt bona notícia, però creiem que, en un moment de negociació de la PAC, no podem ignorar temes tant transcendentals per al futur del nostre sector com és aquest”.
Finalment, el conseller ha palesat la necessitat, en el context actual, d’actuar amb responsabilitat, ens cal abordar els temes i treballar sobre el què tenim i el què ens cal fer, perquè tenim un gran potencial, el sector agraolimentari ha demostrat una vegada rere l’altra que sap adaptar-se al mercat. El nostre caràcter, els nostres valors i la nostra història ens ha portat a lluitar contra l’immobilisme per a crear oportunitats: fer-nos més grans, millorar la qualitat, innovar, crear noves marques com la dels paraguaios, buscar sinèrgies amb el turisme o la restauració,... I això, ens ha donat molt bons fruits. Som un sector anticíclic i estratègic. Les nostres dades d’ocupació, d’activitat, de vendes, d’exportació,... ens situen al capdavant de tots els sectors productius”. En aquest punt, Josep Maria Pelegrí ha destacat que “conscients del nostre potencial i dels nostres resultats, per primera vegada, el Govern ha fet que un dels seus 4 plans tractors per a dinamitzar l’economia catalana inclogui la cadena agroalimentària: és el Pla tractor Alimentació 2020, que impulsa del Departament d’Agricultura, amb la col·laboració el d’Empresa i Ocupació i que fou presentat presentat fa unes setmanes; aquest Pla destaca la nostra posició de lideratge a nivell europeu, la nostra fortalesa interna i la presència arreu del territori, i la nostra gran capacitat d’arrossegament d’altres sectors, com per exemple el turisme”.
El Pla Alimentació 2020, segons el DAAM, “s’alinea amb els objectius del pla europeu Horizon 2020 i desenvoluparà una estratègia de país que permeti a Catalunya i a tots els seus agents aprofitar la capacitat tractora del sector alimentari i totes les potencialitats del seu entorn per tal de situar-se a mig i llarg termini com una referència mundial en l’àmbit de l’alimentació. Així, el pla definirà estratègies i projectes basats en les oportunitats del sector, com són: la valorització del producte alimentari en els mercats nacionals i internacionals, la cohesió dels agents de tota la cadena de valor per a reforçar la seva competitivitat, o l’activació de projectes d’alt impacte aprofitant les sinèrgies amb els serveis relacionats (distribució, restauració, etc.)”. S'afegeix que “aquest és un projecte de país, que ens situarà al capdavant de l’agenda política i de la reactivació econòmica de Catalunya, perquè cultivar i produir aliments significa potenciar una economia productiva real i necessària”, ha conclòs el conseller.
El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM), a través de l’empresa pública Promotora d’Exportacions Catalanes (PRODECA), i amb la col·laboració de la Diputació de Lleida, organitza, en el marc de la Fira Agrària de Sant Miquel de Lleida, la tercera edició del Saló PRODUQTE, que pretén ser “un canal de venda per a ajudar a consolidar les xarxes de proximitat amb el reforçament de les relacions entre el productor i el consumidor final”. La col·laboració conjunta entre totes les institucions implicades en la promoció agroalimentària cerca la consolidació d’aquest saló, que va nàixer l’any 2010 amb una gran afluència de públic consumidor i una selecta participació d’empreses expositores. Amb el Saló PRODUQTE es busca la millor combinació: una fira potent i reconeguda, que rep una mitjana de 180.000 visitants, i uns expositors amb productes d’excel·lent qualitat. El Departament, a través de PRODECA, ha estat el gran impulsor d’aquesta iniciativa, que té com a objectiu que els visitants de la fira coneguin de primera mà l’excel·lent producció agroalimentària que tenen al seu abast i que els productors ampliïn la seva cartera de negoci i fomentin les relacions empresarials. A més, el visitant podrà degustar i comprar productes alimentaris, i participar en tot un seguit d’activitats complementàries al voltant del producte, la cuina, i la formació. Així, està prevista l’habilitació d’un espai d’animació gastronòmica, en l’estand del Departament, per a la presentació dels productes, un Show Cooking de fogons amb cuiners reconeguts, així com tallers de cuina, tastos i xerrades. L’organització del saló PRODUQTE se suma a altres iniciatives que el DAAM porta a terme, mitjançant PRODECA, per a la promoció dels productes alimentaris de qualitat i proximitat, entre els quals cal esmentar la participació en la fira Mercat de Mercats a Barcelona, entre d’altres.
A més, i també en el marc de l’esmentat certamen lleidatà, el Departament, com cada any, ha organitzat diverses jornades tècniques, dins del Pla Anual de Transferència Tecnològica (PATT) 2012, i participa en altres. Per la seva banda, l’Agència Catalana del Consum (ACC) del Departament d’Empresa i Ocupació, també participa en la Fira Agrària de Sant Miquel de Lleida amb l’exposició itinerant “Consum: Punt de Trobada”, amb què vol donar a conèixer als visitants quins són els seus drets i deures com a persones consumidores, explicant quina és l’estructura del consum a Catalunya, un model que actua en favor de la protecció de les persones i que amb la introducció del Codi de Consum de Catalunya ha reforçat els seus objectius. Així, “Consum: Punt de Trobada” intenta potenciar la vessant més crítica, reflexiva, responsable i sostenible en el consum, amb l’objectiu d’educar el consumidor i d’aconseguir la seva autosuficiència en les relacions de consum. L’Exposició està ubicada al Pavelló 3 del Recinte firal de Lleida (Camps Elisis).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada