Debat i més debat, però sense cap concreció. Aquest podria
ser el resum de la trobada d’alcaldes de l’àmbit Penedès per debatre, ahir
dimarts al modèlic espai Entrevinyes del celler Avgvstvs de Sant Vicenç de
Calders, sobre si el turisme és nexe del terrirori penedesenc. Es pretenia
buscar la manera de trobar estratègies conjuntes de promoció turística al
Penedès, però tot va quedar en paraules i més paraules. No hi va haver tampoc
cap anunci concret, més enllà dels projectes ja coneguts com la de l’arribada
de petits creuers de luxe al port vilanoví. Això sí, es van destacar les
possibilitats enoturístiques del territori, la necessitat de preservar el
paisatge i els viticultors, la necessitat d'una col·laboració público-privada i
les dificultats a l'hora de fer accions conjuntes per les barreres
territorials: quatre comarques, dues províncies, dues diputacions i dues
marques turístiques (Costa Daurada i Costa de Barcelona).
La jornada, a més, va comptar amb significatives absències,
com la de l’alcalde d’Igualada o la del president del Consell Comarcal del
Garraf. Del Garraf només hi van assistir els alcaldes de Vilanova i la Geltrú i
Sitges. Entre el públic sí hi havia, però, representants de les patronals ADEG
i UEP, la Unió Empresarial de l'Anoia, l’agència NODE Garraf o l’Estació
Nàutica de Vilanova. També hi van assistir representants del Congrés d’Art i
Paisatge Vitivinícola; el president de l’Institut d’Estudis Penedesencs, Ramon
Arnabat; o el president de la patronal Institut del Cava, Joan Amat, així com a
empresaris de cellers com ara Avgvstvs, Jané Ventura, Guilera o Barthomeus. A
darrera hora va excusar la seva assistència la directora general de Turisme de
la Generalitat, Marian Muro, que va ser substituïda per la subdirectora
general, Carme Rubió. La trobada, adreçada als professionals del sector
turístic i agroturístic, va ser organitzada per l’Ajuntament del Vendrell i la
Fundació Pro Penedès.
El debat el van liderar els
alcaldes del Vendrell, Vilafranca i Vilanova. L’alcaldessa de Vilanova, Neus
Lloveras, va voler felicitar aquesta iniciativa donat que és bàsic buscar llocs
de trobada. Lloveras va destacar la necessitat de tenir un producte diferenciat
i va advocar per a una imprescindible col·laboració entre el sector privat i el
públic, així com per la vertebració del territori. També va dir que Vilanova ha
canviat "de manera de pensar" respecte el turisme i l’obertura de la ciutat al
mar. L’alcaldessa vilanovina va acabar preguntant: Gran Penedès? I la resposta
va ser: perquè no? Va recordar que els territoris penedesencs tenen moltes
coses en comú, tot i que tots no podem fer de tot, hem de buscar cadascun de
nosaltres les nostres singularitats ja que tenim una oportunitat que no podem
deixar passar.
L’alcalde vendrellenc, Benet
Jané, va dir que les possibilitats que té aquest espai penedesenc “són enormes
en la mesura que siguem capaços de saber-nos adaptar al nostre potencial”. També
va destacar l’àmplia oferta de les quatre comarques penedesenques adreçades
tant al turisme d’oci i platja com al turisme termal, el rural, l’enoturístic o
el cultural. Jané veu factible aconseguir que el Penedès sigui una destinació “en la ment de tots”.
L’alcalde vilafranquí, Pere Regull, va recordar que “sense
pagesos no hi haurà aquest paisatge”. El primer regidor de la capital de l’Alt
Penedès va ser el que es va mostrar més incisiu. Va recordar que de les 11.000
places hoteleres del Penedès, només 1.000 són pròpiament d’enoturisme (560 a
l’Alt Penedès). Va afegir que “això de la unitat possible del Penedès ens ho
hem de creure”, i va encoratjar la societat civil a pressionar. Regull també va
defensar un cop més la marca Penedès davant la marca Barcelona, i va dir que “hem
d’aprendre de França” pel que fa a l’ordenació del territori i evitar així que el Penedès acabi sent
“un magatzem de Barcelona”.
La subdirectora de Turisme de laa
Generalitat es va limitar a enumerar algunes de les accions de la seva
administració, va defensar la taxa turística i va dir que el turisme és
transversal i que les comarques creixen en part per la internacionalització
dels seus productes turístics. També va destacar les possibilitats d’un
enoturisme que creu que cal vendre de forma unitària als mercats
internacionals, la qual cosa va topar
amb la desaprovació pública de l’alcalde vilafranquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada