És difícil trobar autocrítica en els polítics, encara que la realitat acabi imposant-se. Ahir a la tarda l'Ajuntament va fer una valoració molt positiva del Cavatast d'enguany. Només es reconeix "la necessitat de replantejar-se la ubicació, ja que la mostra es va saturar de visitants en els moments de màxima afluència degut a la distribució dels estands". Jo, francament, ho trobo esperpèntic. Si destaquem, a més, que creix el nombre de tiquets de xarcuteria i gastronomia en una mostra de caves és que alguna cosa no rutlla prou bé. Podriem rebatejar la mostra com el Xoriçotast o el Massivotast. Ja diuen que "el roce hace el cariño, o la llaga". També ha crescut el Trenet. L'organització afirma que hem viscut "un Cavatast massiu que, a més de consolidar-se com a referent firal del cava, ha superat amb èxit el repte d’incrementar la qualitat". Jo, discrepo, com ja vaig exposar en un anterior post. La fotografia que acompanya aquesta entrada és de Xavier Xorto.
El primer balanç de l’organització del Cavatast 2011 és positiu i constata un augment significatiu de la venda de vals de quatre tiquets de cava, que augmenten en 4.000 i es situen al voltant dels 23.000. El regidor de Turisme de l’Ajuntament, Jep Bargalló, també fa notar que creix en 400 el nombre de tiquets venuts de xarcuteria assolint la xifra de 4.590, mentre que els de gastronomia augmenten fins a 7.855, un centenar més que l’any passat. La demanda de pastisseria, en canvi, es manté a l’entorn dels 4.300 tiquets, però creix significativament l’ús del Trenet del Cavatast, que s’eleva a un total de 1.315 passatgers. Les activitats de tast i maridatge, que enguany s’han traslladat a l’espectacular Celler Gran de la Fassina, han estat un èxit rotund, segons paraules de Jep Bargalló, tant a nivell quantitatiu com qualitatiu. Han comptat amb la participació de 524 persones, una xifra molt superior a les 300 de l’any passat, i totes les sessions han estat molt ben valorades pel públic assistent. Recordem que enguany estaven organitzats per alguns dels expositors del mateix Cavatast. Una altra dada significativa han estat les 558 persones que han visitant el Centre d’Interpretació del Cava el primer cap de setmana que estava obert i s’havia de pagar per accedir-hi. Amb aquestes dades a la mà, Bargalló parla d’un Cavatast massiu que, a més de consolidar-se com a referent firal del cava, ha superat amb èxit el repte d’incrementar la qualitat i apostar decididament per la vessant gastronòmica de l’esdeveniment. Com aspecte més destacat a millorar, tant Jep Bargalló com l’alcalde, Josep Maria Ribas, reconeixen la necessitat de replantejar-se la ubicació, ja que la mostra es va saturar de visitants en els moments de màxima afluència degut a la distribució dels estands, especialment a l’entorn del carrer Tarragona i la placeta de les bótes. L’alcalde admet que el canvi d’ubicació ha suposat una reducció de la superfície i que això s’ha notat. Aquesta és una de les qüestions que hauran d’analitzar conjuntament els organitzadors i els expositors per estudiar la millor alternativa de cara al 2012. Sobre aquest tema, Bargalló recorda que es va optar per la fórmula de les dues fileres paral·leles d’estands per garantir un millor servei als expositors. Ribas destaca, en canvi, com a molt positiu el fet que els visitants s’anessin distribuint per tot el centre de la vila i ocupessin les terrasses, les botigues i els restaurants. “Dissabte era molt difícil poder dinar a Sant Sadurní o els voltants sense reserva, i alguns visitants van haver d’anar a Vilafranca”, apunta l’alcalde. Les places d’aparcament també van ser insuficients en determinats moments, però Ribas considera que aquest problema té difícil solució.
Entre les novetats, una altra de les que ha quallat d’entrada és la botiga del Cavatast. Gestionada per Cal Feru, ha arribat a comptabilitzar més de 800 actes de compra i un total de 2.100 ampolles de cava venudes. Tots els expositors han venut i s’han demanat ampolles de totes les gammes. Un suport comunicatiu que s’ha reforçat moltíssim és el de les xarxes socials, sobretot a través de la feina que ha fet l’empresa Social Mirror en col·laboració amb l’organització de la mostra. En el darrer mes s’han registrat 21.500 visites a la pàgina web del Cavatast, un total de 805 fans al Facebook i 312 seguidors al Twitter. Joan Capellades, director del Patronat de Turisme, destaca el fet que l’actualització era constant i diu que rebre opinions, amb independència que siguin positives o negatives, sempre és interessant perquè ajuda a avançar.
Èxit col·lectiu
Jep Bargalló considera que el Cavatast 2011 ha estat un èxit col·lectiu i agraeix, no solament el suport del patrocinador (Caixa Penedès) i l’esforç del personal de l’Ajuntament i del Patronat de Turisme, sinó també la implicació dels expositors i mitjans de comunicació. També remarca les ganes que la gent tenia de venir a Sant Sadurní a tastar cava, així com la magnífica acollida que la ciutadania de la capital del cava ha donat a l’esdeveniment i als turistes arribats d’arreu, inclòs un percentatge significatiu d’estrangers. “S’ha notat que la gent se sent el Cavatast com a propi, s’implica i procura ajudar a la gent que ens visita”, afirma Bargalló. També valora molt el fet que moltes persones de la vila estan aportant idees per seguir millorant, com ara la venda de tiquets per internet amb l’objectiu d’evitar cues.
En opinió del regidor de Turisme, el canvi de copa ha estat positiu perquè el disseny de la nova millora les sensacions del tast. També considera encertada la decisió de donar llibertat als cavistes a l’hora de valorar el cost del tast de cadascun dels seus productes, ja sigui un, dos o tres tiquets. “La gent podia escollir entre caves molt diferents i això augmentava el ventall de possibilitats”, afirma Bargalló. De la vessant gastronòmica destaca el fet que alguns dels restaurants i establiments optessin per oferir plats o productes elaborats al cava.
Jep Bargalló fa notar que, en una època de crisi com l’actual, incrementar visitants és una gran satisfacció, però remarca sobretot la voluntat de créixer en termes qualitatius. El regidor sadurninenc rescata una darrera dada: “Hi havia disponibles 21.000 copes gravades, 2.000 més que l’any passat, i el diumenge al migdia es van esgotar i es van haver de donar copes sense anagrama”. També considera que va ser un gran encert escollir al cap de cuina de El Bulli, Oriol Castro, per inaugurar el Cavatast. “Una elecció esplèndida com es va poder palpar tant en l’original format de la inauguració, a proposta d’ell, com en la simpatia i disponibilitat que va mostrar al llarg del recorregut inaugural”, en paraules de Bargalló.
Quanta raó. Des del punt de vista de quantitat un èxit, any rere any, des del punt de vista de la qualitat s'ha de millorar l'autocrític. Si es que volem seguir millorant.
ResponElimina