dimarts, 28 de febrer del 2012

La segona fase del Centre d'Interpretació del Cava, per a principis d'estiu


L'Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia ha anunciat avui que  la segona fase del Centre d'Interpretació del Cava Fassina  podria obrir les portes a principis d'estiu. Ja han començat les obres a la planta inferior del centre, que acull el celler gran i la cava, i que un cop acabades completaran aquest equipament cultural i turístic instal·lat al cèntric edifici de la Fassina de Can Guineu, situada al carrer Hospital de la població. Es preveu que el 30 d'abril les obres han d'estar enllestides i que a començaments d'estiu ja es podria obrir al públic el centre en la seva totalitat, tot i que la primera fase d'interpretació del cava ja està oberta al públic des del mes d'octubre passat.
El regidor de Comerç i Turisme de l'Ajuntament, Jep Bargalló, acompanyat pel Director Tècnic del Patronat de Turisme, Joan Capellades, i per Manel Marin, l'arquitecte tècnic que dirigeix l'obra, ha presentat en roda de premsa l'execució d'aquest ambiciós projecte, el qual "ha de servir per convertir Sant Sadurní en un referent del turisme enològic i cultural". Bargalló ha destacat la transversalitat en l'acció del treball que s'està duent a terme des de diversos departaments de l'Ajuntament. La intervenció d'obra al celler de la Fassina de Can Guineu serà minimalista, ja que es vol una sala el més polivalent possible, diàfana, oberta, en què es puguin fer activitats de tot tipus. Paral·lelament a l'obra, l'empresa Transversal, escollida per procés negociat, està treballant en la part dels continguts que ocuparan aquests nous espais. 

"Serà un centre on hi passaran coses"

L'objectiu del Centre d'Interpretació del Cava és, a banda de ser un equipament cultural i turístic de primer ordre, la promoció econòmica de Sant Sadurní i el fet de "contribuir a que la marca Enoturisme Penedès es converteixi en la primera destinació de turisme enològic de l'estat espanyol". Per això, segons Jep Bargalló, El Centre d'Interpretació del Cava "ha de ser la casa de tots els amants del cava". Afegeix que "la idea és que qualsevol turista passi primer pel CIC Fassina i des d'aquí se li desperti la curiositat per continuar visitant Sant Sadurní i la comarca, les caves, les vinyes i tot allò que el territori li pot oferir, la qual cosa donaria un important impuls econòmic a la zona". L'objectiu és que, un cop inaugurada la segona fase, el CIC Fassina sigui un centre de gran dinamisme, més enllà de la seva influència com a museu. La intenció és que les persones hi compareguin sovint per activitats diverses, des d'actes culturals, maridatges, presentació de productes, tallers infantils... incloent-hi actes privats que ajudin a amortitzar la inversió. 

Les obres ja estan en marxa 

L'arquitecte tècnic de l'Ajuntament, Manel Marin, ha explicat que el 70 o 80 per cent de l'obra està centrada en les instal·lacions, que "han de passar gairebé desapercebudes". Les més importants són la climatització d'un espai tan gran i fred, fet pel qual s'ha escollit un sistema d'impulsió d'aire, que és ràpid i eficient, així com el disseny de la il·luminació, que serà sobretot amb llums incandescents, per tal que siguin versàtils i adaptables als elements museogràfics i a cada esdeveniment que hi pugui tenir lloc.
Pel que fa a l'obra de paleta, s'instal·larà un paviment a sobre de l'existent que podrà suportar molt de pes, com ara vehicles per transportar material o escenaris per a actes diversos i es treballarà en l'ordenació de l'accés al celler per carrer Sant Pere, per quan s'hagi d'utilitzar la sala polivalent per actes públics o privats aliens al Centre d'Interpretació.
El regidor de Comerç i Turisme ha exposat que, pel que fa al desenvolupament museístic, aquesta segona fase "serà més d'espectacle visual i auditiu, a diferència de la primera, que té un format més tècnic i divulgatiu". El celler serà un espai net -per tal que es pugui utilitzar com a sala d'actes- i el visitant es veurà embolcallat per projeccions a les parets, que el transportaran a les vinyes i el faran entrar en contacte amb el sol, la terra, l'aire i l'aigua, els elements que fan possible el fruit del cep pugui arribar a transformar-se un producte amb tants matisos com el cava. Per acabar, es convidarà la gent a reflexionar sobre les situacions en què es beu el cava, fent un recorregut per l'evolució del consum des dels anys vint fins a l'actualitat. La idea de tot el centre és fer que el públic participi de l'espectacle i, a banda d'adquirir nous coneixements, recordi l'experiència de la visita. 

Accions comunicatives 

El director tècnic del Patronat de Turisme, Joan Capellades, ha explicat que s'està treballant intensament per desenvolupar tot un seguit d'accions comunicatives que, paral·lelament a l'acabament del centre, "ens permetin explicar al món que existim". Per això, el mes de març començaran les gestions per establir col·laboracions amb empreses i crear un espai de dinamització econòmica. També s'esmercen esforços en desenvolupament de la comunicació turística 2.0 i ja es té un espai reservat al Saló Internacional de Turisme de Catalunya, que enguany aposta fort per l'enoturisme. A banda d'aquestes accions, també es vol donar especial rellevància al públic escolar, que és el públic d'entre setmana, i per aquest motiu es té la intenció de crear una eina pedagògica pròpia, per la qual cosa sortirà a concurs el projecte de desenvolupament de les activitats pedagògiques del centre."Ja estem en el trapezi sense xarxa, hem d'invertir tots els esforços", ha comentat de forma gràfica Joan Capellades. En aquest sentit també s'està fent gestions amb la Diputació de Barcelona per començar a dissenyar un Pla de Màrqueting Turístic de Sant Sadurní, amb el màxim consens possible, per marcar la ruta a seguir en els propers cinc o deu anys. 

Algunes xifres

Actualment s'han invertit al Centre d'Interpretació del Cava uns cinc milions d'euros, que inclouen la compra de l'edifici de La Fassina, que va tenir lloc el 2004. De la subvenció del Ministeri de Cultura, de 450.000 euros, 200.000 anaven per la part museística i 250.000 per la fase d'obra. Durant els tres mesos de l'any passat des de la inauguració parcial de l'equipament durant el Cavatast, l'octubre de 2011, el CIC Fassina va tenir uns dos mil visitants, tot i que el centre està dimensionat per arribar a acollir entre quinze i vint mil visitants l'any. Serà a partir d'ara que es començarà a fer la feina de donar-se a conèixer, tal i com ha dit el regidor: "Tenim l'eina, ara falta fer-la treballar".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada