dimecres, 25 de maig del 2011

L'Espai Priorat

Fa molt, més d'un any, que la DOQ Priorat treballa per donar un nou impuls al prestigi d'aquesta petita regió vitivinícola. Ho han batejat com a Espai Priorat i s'ha fet aquest dilluns i dimarts passats. S'han superat diverses adversitats, com alguns desencontres amb qui ho ha coordinat, Carlos Delgado, que inicialment s'havia mostrat contrari al fet de convidar-hi premsa catalana o espanyola. Els organitzadors, encapçalats per Sal·lustià Álvarez, han comés errors de comunicació. Jo finalment he optat per no participar-hi, tot i que hi havia un rètol anunciant una presència que mai vaig confirmar.  Tampoc s'hi ha vist prescriptors com José Peñín, Andrés Proensa o Bartolomé Sánchez. Sembla que els periodistes, però, superaven en nombre als compradors internacionals. A verema.com (http://www.verema.com/foros/foro-vino/temas/818427-sucesos-paranormales) també s'ha generat polèmica sobre l'Espai Priorat. La gran premsa, excepte alguna excepció com TVE i El Periódico, tampoc hi va assistir. A continuació us adjunto l'anunci de l'acte (www.espaipriorat.com) i dues de les repercusions mediàtiques de l'acte, la de www.reusdigital.cat i la de www.cupatges.cat.

Trobada amb la terra del Priorat

La primera mostra internacional dels grans vins de Priorat ja està en marxa. Un esdeveniment únic que aplegarà més de 150 vins d’una de les zones vitivinícoles més prestigioses del món.
Envoltada per un escarpat cercle de muntanyes que davallen fins al mar, el Priorat batega amb força al cor de les comarques tarragonines. La barreja singular d’elements històrics, geològics, orogràfics i climàtics fan de la zona un dels millors llocs del món per a la producció de vins.

 
El cultiu de la vinya al Priorat comença al segle XII (1194) quan els monjos cartoixansde l’orde de Sant Bru van fundar, als peus de la serra de Montsant, la Cartoixa d’Scala Dei. Van ser els primers a aprofitar les qualitats del territori per al cultiu de la vinya i van aconseguir que es conegués la regió per les seves excel•lents elaboracions. Entre els anys 1731 i 1815 al Priorat les vinyes van arribar a representar el 93% dels conreus.
Pocs anys després va aparèixer la plaga de la fil•loxera arreu de les vinyes d’Europa, però el Priorat va romandre intacte durant 25 anys, època en què les exportacions de vins catalans van assolir l’apogeu. Als anys 1930 es va redactar un primer Estatut del Vi per a la zona del Priorat, i el 1954 es va aprovar el primer reglament de la Denominació d’Origen Priorat, cosa que va impulsar el ressorgiment vitivinícola d’aquesta zona. A finals dels anys 1980, un grup d’experts viticultors i cellerers, convençuts de les possibilitats immenses d’aquestes terres, i aplicant les tècniques enològiques més modernes, van aconseguir en deu anys posicionar el vi del Priorat entre les llistes dels millors del món.
Van recuperar i revaloritzar les terrasses abandonades, van replantar vinyes i van completar les varietats locals tradicionals (Garnatxa, Carinyena, Ull de llebre) amb Cabernet Sauvignon, Merlot i Syrah. Com a culminació de l’èxit assolit, la denominació d’origen va aconseguir l’any 2000 el reconeixement a la qualitat i l’especificitat dels seus vins i va passar a ser Denominació d’Origen Qualificada. Juntament amb Rioja, són les dues úniques denominacions que tenen aquest distintiu a l’Estat espanyol.

Més de 60 compradors i periodistes de mercats emergents s'apleguen a la DOQ Priorat

L'Espai Priorat busca generar volum de negoci per als cellers

Redacció 23 de maig de  2011
Un total de 40 compradors i 22 periodistes especialitzats de diferents països de fora de la Unió Europea es troben aquest dillums i dimarts a la DOQ Priorat per a copsar sobre el terreny les característiques dels vins d'aquesta denominació d'origen. El president de la DOQ Priorat, Sal·lustià Àlvarez, ha donat la benvinguda a la comitiva, a l'edifici històric i noble de Cal Compte (Torroja del Priorat), per donar el tret de sortida a l'Espai Priorat 2011.

reusdigital.cat DOQ Priorat
Tast de vins d'aquest dilluns 
Es tracta d'una experiència insòlita de negoci que busca seduir els principals importadors i cronistes del món del vi de països com els Estats Units, la Xina, l'Índia, el Japó, Taiwan o Suïssa, per tal d'augmentar el volum de vendes. Un total de 21 cellers han participat al tast de vins d'aques dilluns a Cal Compte, mentre que aquest dimarts s'hi afegiran 23 cellers més en un altre tast que es durà a terme davant les restes de la Cartoixa d'Scala Dei.
Espai Priorat compta amb el suport d'un pla de comercialització a tercers països amb fons de la Unió Europea, vehiculat a través de l7Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi).

El Priorat sedueix nous mercats

La mostra internacional Espai Priorat ha apropat durant dos dies el valor dels vins d'aquesta DOQ catalana a 61 compradors i periodistes de mercats estratègics
La mostra internacional Espai Priorat ha viscut avui la seva segona i última jornada a Scala Dei, on 23 cellers s'han afegit als 21 que ahir ja es van donar a conèixer als més de 40 compradors i 22 periodistes internacionals. Desde les 10 del matí, els visitants han pogut ampliar els contactes iniciats ahir i tastar més vins.  Per Sal·lustià Alvarez, president de la DOQ Priorat, Espai Priorat ha estat important  "per apropar els petits cellers a mercats que els costaria més prospectar per si sols", enfatitzant particularment l'accés als mercats asiàtics. Molts dels celler participants han corroborat aquest especial interès per accedir a compradors provinents de països com la Xina, el Japó, Vietnam o Malàisia. Per Joan Sangenís (Cal Pla), "és molt positiu per acostar-nos a uns mercats als que de vegades ens és difícil arribar. Aquí els visitants estaven més ubicats que en una fira més tradicional". Tot i axí, Sal·lustià Alvarez ha destacat també la importància de la nombrosa presència americana, ja que "els mitjans i el mercat americans tenen un efecte aparador que repercuteix en d'altres zones del món". Per Mireia Tetas (Mas Blanc-Pinord), "les jornades han estat molt ben organitzades, i les sensacions són positives, tot i que fins el darrer moment no saps ben bé quin serà el resultat", en el que també ha coincidit Isabel Fortuny (Ferrer Bobet): "cal veure com evolucionaran els contactes, però de moment estem satisfets". Jaume Josa, secretari de la DOQ Priorat, ha manifestat també la satisfacció pel desenvolupament de la mostra un cop aquesta ha finalitzat.


Projecció estratègica
El director general de l'INCAVI, Jordi Bort, ha visitat la mostra i ha destacat la rellevància d'aquest tipus d'accions: "Aquestes iniciatives afavoreixen la comercialització, i incideixen directament en un sector productiu en el que el país s'hi juga molt", alhora que troba "sorprenent la dificultat que aquestes notícies arribin a la secció d'economia dels mitjans, si es té en compte la quantitat i la importància dels agents implicats". Andrew Holden és un dels compradors de Hong-Kong desplaçats a Espai Priorat, representant a la companyia Watson's Wine. Per ell, "la ubicació d'aquest esdeveniment ha estat el millor, jo ja coneixia alguns vins però una visita com aquesta t'ajuda a comprendre millor la gent que hi ha darrera dels cellers, i la seva relació amb aquest territori. I descobreixes altres vins, és clar". Conscient que molts ulls estan posats en els denominats mercats emergents, Holden afirma que "els vins d'Espanya en conjunt tenen una bona oportunitat en mercat asiàtic. Però cal incidir en fer arribar al consumidor final el valor i l'especificitat de cada proposta, com s'ha fet aquí. A la Xina, el gran públic només coneix el vi espanyol d'una manera genèrica, i aixó només és millorable amb informació i educació per part dels productors i les empreses".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada