diumenge, 22 de maig del 2011

El Priorat es reajusta

La crisi econòmica ha fet replantejar i reajustar moltes coses, des de les economies domèstiques als recursos públics. Al Priorat, on sembla que fa uns anys enrera tothom s'havia apuntat a una cursa boja de preus sense que no sempre aquests preus alts es veiessin justificats a l'interior de l'ampolla, també ha arribar el reajustament. Avui diumenge signo un reportatge al suplement Dinero de La Vanguardia. Què en penseu?

El Priorat es reajusta


RAMON FRANCÀS
La caiguda de vendes dels vins més cars amb la irrupció de la crisi, que a Espanya s'ha fet especialment perceptible en aquells que superen un PVP de 15 euros, i la demanda de vins de preu més ajustat, moderns, afruitats i fàcils que han servit per donar sortida a productes fruit de les noves plantacions estan dibuixant un nou escenari al Priorat. El mateix president del Consell Regulador de la DOQ Priorat, Sal·lustià Álvarez, entén que "s'està produint una regulació just després d'uns anys de bonança econòmica". Afegeix que la crisi ha servit per "posar ordre" sense que els grans vins deixin de tenir "el seu espai". Álvarez reconeix que "ara cal justificar davant el consumidor els preus alts en funció d'un elevat cost de producció, d'una marcada personalitat i qualitat i d'una producció limitada". La nova dinàmica, malgrat que hi ha algun celler que es troba a la venda, arriba a un Priorat en el qual no deixen de crear-se nous cellers. Actualment existeixen 92 cellers, tres més que l'any passat, mentre que el Consell Regulador té sobre la taula dues noves sol·licituds, una d'elles concretada en una inversió que ronda el milió d'euros.
            GR-174 (Grup Perelada), Camins del Priorat (Álvaro Palacios), el negre jove d’Scala Dei i Mas de Subirà / Costers del Prior (elaborats, respectivament, per cellers participats pels grups Codorníu i Freixenet), Barranc dels Closos (Mas Igneus, d'Albet i Noya i Josep Maria Pujol-Busquets), Ònix Clàssic, Gotes (Portal del Priorat), Les Cousins l'Incoscient, Rotllan Torra Reserva, Nita (Mertitxell Pallejà) o De Muller Legítim són sol alguns dels priorat que han irromput al mercat amb preus de celler situats per sota dels 10 euros. També hi ha elaboradors, com René Barbier (Clos Mogador), que assegura que no pensa "treure un vi barat, ni un segon vi ni fer cap pas enrere". Afegeix, fins i tot, que "malgrat això, espero sobreviure". Ara per ara continua venent tota la seva selecta producció, encara que reconeix que ha hagut d'obrir nous mercats per contrarestar les dificultats que es presenten amb la crisi. Barbier considera que el fet que "les coses es posin al seu lloc al Priorat no ens fa mal". La gerent del celler del Lloar de Torres, Mireia Torres, reconeix que l'any passat van estudiar la possibilitat de llançar un vi de preu més ajustat però que van acabar desestimant el projecte per considerar que "anava en contra de la nostra filosofia". Altres cellers, com és el cas de Cellers Ripoll Sans o de Viticultors Mas d'En Gil, que acaba de presentar el seu Vi de Vila Bellmunt 08, asseguren que els seus vins de preu més ajustat responen exclusivament a la necessitat de donar sortida a les noves plantacions i no a la conjuntura econòmica. Marc Ripoll, viticultor i elaborador de Ripoll Sans, recorda que els costos de producció de les noves plantacions són més assequibles i que la dinàmica que s'està donant al Priorat és fruit d'"una evolució normal".
            Mentre des de Freixenet asseguren que els seus priorat més econòmics responen a “donar resposta a les demandes dels mercats”, el director de màrqueting de Castillo Perelada, Eugeni Llos, assegura que el seu GR-174 "és un clar exemple d'adaptació a una nova realitat" amb la qual "provar d'aprofitar un forat de mercat". Del primer any del GR-174, la del 2008, van llançar 80.000 ampolles. Del 2009 van elaborar unes 100.000 i ara comencen a comercialitzar la del 2010, que ascendeix a unes 120.000 ampolles. Amb aquests volums i amb la relació qualitat-preu "hem pogut accedir a canals i clients que fa ben poc eren fora de l'abast dels vins del Priorat", puntualitza Llos. El distribuïdor Quim Vila (Vila Viniteca) assegura que la nova dinàmica al Priorat, que també s'està donant en altres regions de prestigi com Bordeus o la Rioja, respon a la necessitat de "fer front a la situació econòmica" i suposa "una nova oportunitat". Tot això, segons Quin Vila, no menyscaba el prestigi del Priorat. De fet, continuen venent des de Vila Viniteca a l'avançada totes les seves quotes de vins de renom com L'Ermita de Álvaro Palacios, a uns 500 euros l'ampolla. Álvaro Palacios certifica que els vins del Priorat continuen comptant-se entre "els més prestigiosos del món" i que no deixen de despertar un gran interès entre els consumidors de tot l'orbe.
            El delegat de Pimec al Priorat, Enric Calvo, tampoc no veu que la irrupció de vins més barats suposi un problema per al Priorat "sempre que es mantinguin els estàndards de qualitat". Calvo opina, a més, que aquests productes suposen una "oportunitat" per corregir a l'alça la seva presència a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Malgrat això, Victor Mallet ja publicava al Financial Times el maig de l'any passat que "el Priorat no ha escapat als efectes de la crisi global i la recessió econòmica".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada