diumenge, 18 octubre de 2009

El Penedès necessita emocionar?


El Penedès necessita emocionar? Deixo anar aquesta pregunta arran de l'acte organitzat dijous passat a Sant Martí Sarrca per l'Acadèmia Tastavins del Penedès Sant Humbert. A continuació adjunto el comunicat de la trobada fet per la pròpia organització.



El Penedès necessita emocionar!
Aquest dijous 15 d’octubre es va celebrar l’edició 2009 del Capítol de la Verema que organitza l’Acadèmia Tastavins del Penedès. En el marc del restaurant Ca la Katy de Sant Martí Sarroca, es varen reunir més de 50 empresaris, polítics, representants sindicals, patronals, de institucions vitivinícoles, periodistes i acadèmics per fer balanç de la verema 2009 al Penedès i discutir sobre el seu futur.

Paradoxalment a l’ànim general, molt marcat per la crisis i les difícils relacions entre la pagesia, els elaboradors i les administracions, la trobada va venir precedida per l’exposició de les xifres de la collita, amb una significativa millora respecte el 2008, tant en quantitat com en qualitat, molt marcada per el bon comportament de les condicions climatològiques a la zona.

Les discussions es varen moure en quatre eixos principals: les normatives que regulen l’activitat, els preus i la qualitat del raïm entrat, l’amenaça de les marques blanques i sobretot les mancances a nivell de promoció i notorietat de marca que dificulten les vendes de vi (i no tant de cava) del Penedès, sobretot a Espanya i també a Catalunya.

Respecte el primer tema, va ser palesa la queixa tant dels pagesos com dels elaboradors davant la gran burocràcia i lentitud en temes relacionats amb urbanisme (construcció de masies per mantenir els pagesos al costat de la vinya), construcció de cellers, plans renove de maquinaria, peticions de ajudes i subvencions,... Com a proposta es va reiterar la necessitat de la creació d’una “ventanilla” única per tots els temes relacionats amb el sector.

El tema del preu del vi, molt d’actualitat, va ser abordat pels pagesos, molt disgustats amb els actuals preus, que venen molt marcats per els grans elaboradors i que fan molt difícil que el pagès es pugui guanyar la vida. Molts d’ells es queixen de que cada cop han de portar més vinyes (i per tant treballar més), per guanyar-se la vida. Els petits i mitjans elaboradors, que en l’actualitat son les empreses que millor estant pagant el raïm, reclamen una millora de la qualitat per no fer malbé la imatge de les varietats del Penedès.

Com a novetat respecte a anteriors edicions del Capítol de la Verema, es va fer notar l’amenaça que suposa per el sector la implantació de les marques blanques o de distribució en el mercat del vi, ja que aquestes es basen únicament en la variable preu, sense tenir en compte orígens i qualitats.

Finalment, i davant l’evidència que encara hi ha molta feina a fer per arribar al consumidor final i perquè aquest vegi els vins catalans i del Penedès com un producte de qualitat i de referència, es va apostar per canviar l’estratègia actual i apel·lar als sentiments i les emocions del consumidor. L’objectiu és convertir el consum de vi del Penedès en una emoció (ja en el cava s’està aconseguint), i fer que els consumidors es sentin identificats amb el producte des d’un punt de vista emocional (i no només des del “xovinisme”).

L’Acadèmia Tastavins del Penedès, a través del seu President el Sr. Joan Tarrada, es va oferir a liderar els canvis que necessita el món vitivinícola penedesenc i es va posar a disposició del sector per fer de “pal de paller” per aconseguir que el Penedès sigui un referent de vins i caves a Catalunya, a Espanya i arreu del món.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada