dijous, 28 abril de 2011

Creix el preu mitjà del vi català


El preu mitjà del vi català ha crescut durant el 2010, encara que lleugerament. Les vendes catalanes, però, han crescut menys que les de la resta de l’Estat. Així, en termes de valor, mentre el creixement per al conjunt d’Espanya ha estat del 10%, per a Catalunya ha estat del 8,8%. En termes de volum, la diferència encara ha estat major, ja que en el conjunt de l’Estat les exportacions espanyoles de vi han crescut un 15,6% mentre que les catalanes ho han fet un 5,1%. En canvi, quant al preu mitjà, mentre que a Catalunya ha crescut un 3,6%, a Espanya ha caigut un 4,9%. Què en penseu? Jo opino que és bo que el que és important no és el nombre d'ampolles venudes sinó el seu valor.
Les vendes de vins catalans es recuperen durant l'any 2010

 
El preu mitjà ha crescut un 3,6% mentre que a la resta de l’Estat ha caigut un 4,9%
Alemanya és el principal comprador del vi exportat per Catalunya
L’any 2010 ha estat un any de recuperació pel que fa a les vendes de vins catalans. Així, durant l’any passat Catalunya va exportar 209,2 milions de litres per un valor de 523,8 milions d’euros, a un preu mitjà de 2,50 euros per litre. No obstant això, i contràriament al que passa al conjunt d’Espanya, ha estat més gran l’augment en termes de valor (8,8%) que en volum (5,1%). Per tant, després d’un any 2009 negatiu, es recuperen les exportacions catalanes de vi, tot i que no assoleixen els nivells dels anys 2007 i 2008.

Aquestes dades es desprenen de l’Informe sobre exportacions de vins des de Catalunya 2010 que ha elaborat l’Observatori Espanyol del Mercat del Vi per encàrrec de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI).

Segons aquest informe, que s’elabora amb dades de l’Agència Tributària (Departament de Duanes) referents a les exportacions de productes vitivinícoles procedents de les províncies catalanes, les vendes catalanes han crescut menys que les de la resta de l’Estat. Així, en termes de valor, mentre el creixement per al conjunt d’Espanya ha estat del 10%, per a Catalunya ha estat del 8,8%. En termes de volum, la diferència encara ha estat major, ja que en el conjunt de l’Estat les exportacions espanyoles de vi han crescut un 15,6% mentre que les catalanes ho han fet un 5,1%. En canvi, quant al preu mitjà, mentre que a Catalunya ha crescut un 3,6%, a Espanya ha caigut un 4,9%.

Pel que fa a la composició de la cartera de vins exportats per Catalunya,en termes de valor, dels 523,8 milions d’euros facturats, 317,8 milions (el 61% del total) corresponen a escumosos i caves. Els segueixen en importància els vins tranquils que, amb 188 milions d’euros, representen el 36% del total. D’aquests 188 milions d’euros, 131,2 (el 25% del total) corresponen a vins amb Denominació d’Origen Protegida (DOP) i 56,5 milions d’euros (11% del total) a vins sense DOP.

En termes de volum, dels 209,2 milions de litres exportats per Catalunya, els escumosos i caves, amb 102,5 milions de litres, representen el 49% del volum total exportat l’any 2010. Els vins tranquils, amb 91,3 milions de litres, suposen el 44% del total, dels quals 49,2 milions (23,5% del total) corresponen a vins sense DOP i 42,2 milions corresponen a vi amb DOP (20% del total).

Pel que fa als preus mitjans, cal destacar que Catalunya segueix mantenint una envejable situació des del punt de vista del conjunt d’Espanya, amb un preu mitjà global de 2,50 €/l, molt superior al del conjunt (1,09 €/l), a causa de la major proporció en el total de vins relativament més cars, com són el cava i els vins amb DOP.

D’altra banda, de l’anàlisi per país o mercat de destinació, es desprèn que Alemanya és el principal comprador del vi exportat per Catalunya, ja que representa, amb 121 milions d’euros i amb 50 milions de litres, el 23% de les exportacions totals.

En termes de volum, el Regne Unit, França, Bèlgica i els Estats Units (per aquest ordre) importen al voltant dels 20/22 milions de litres, i cadascun representa a l’entorn del 10% del volum total exportat. No obstant això, presenten alts i baixos respecte de l’any 2009: pujades del 28,5% a França i del 10,4% per a Bèlgica; i baixades del 6,4% al Regne Unit i del 3,8% als Estats Units.

En definitiva, les estadístiques analitzades avalen l’any 2010 com un any bo per a les exportacions del sector vinícola català, amb una forta recuperació cap a finals d’any particularment en vins de major valor. Tot i que són els vins envasats els que, percentualment, van créixer més en valor, i els vins a doll, els que més van créixer en volum, la recuperació del cava és la que més contribueix en litres i euros absoluts al conjunt de les vendes. Vendes, particularment bones a França, Bèlgica i el Canadà en volum i, als Estats Units, Franca, el Canadà i Suècia en valor, a més del gran creixement enregistrat a la Xina.

El millor vi del Garraf

Aquest dijous, a La Vanguardia, publico un article de prescripció sobre un vi que, els que m'aneu seguint en aquest bloc, ja sabeu que m'ha sacsejat:



Caus Lubis 2001, la excelencia del Garraf

Redondez, carnosidad, profundidad, gran expresión frutal bien integrada en una crianza de 18 meses en barricas de roble francés de grano fino, elegante mineralidad y una gran extracción de color para expresar con sorprendente frescura la variedad merlot se aúnan en Caus Lubis 2001, de Can Ràfols dels Caus. Probablemente nos encontremos ante el mejor tinto elaborado hasta ahora con uvas del calcáreo macizo del Garraf. Este hedonista vino de Carlos Esteva se ofrece a 45 euros. R. Francàs.

dimarts, 19 abril de 2011

L'Agustí Torelló Mata més cosmètic


Agustí Torelló Mara s'ha apuntat a la cavaterapia, un efervescent tractament que ja fa temps que va, com a mínim des del 2007, com demostra la fotografia que acompanya aquest post o la següent informació: 

El cava entra en la cosmética como antioxidante, tras el vino y el chocolate

16-04-2011 / 15:40 h
Déborah Hap Barcelona, 16 abr (EFE).- El cava ha entrado en el mundo de la cosmética como antioxidante, tras el vino y el chocolate, de la mano de las cavas Agustí Torelló Mata, que ha lanzado una línea de tratamientos para prevenir el envejecimiento celular, que se presenta este fin de semana en un acto al que asistirán los principales cocineros con estrella Michelin de Cataluña.
El enólogo Agustí Torelló y el farmacéutico Alberto Sánchez, experto en cosmética, han sido los creadores de esta nueva línea, denominada Perlage, concebida para uso profesional y para "spas", en el que el cava, rico en oligoelementos y resveratrol, combinado con células madre de uva y aceite de semillas de uva, son los principios activos de la fórmula.
Agustí Torelló ha explicado a Efe que en la elaboración de las cremas se utiliza una variedad de vid propia del cava que aporta más contenido de resveratrol, denominada "trepat", que es una variedad autóctona de uva tinta, que se cultiva de forma ecológica, y con la que Torelló elabora su cava rosado.
El resveratrol es un antioxidante presente en las uvas y en productos derivados como vino, y en algunos alimentos como las ostras, los cacahuetes y las nueces En esta nueva línea cosmética se emplea también cava ya elaborado, algo que según este enólogo no se había hecho nunca, y que proporciona a los distintos productos una serie de oligoelenetos que aporta el cava, y que el vino base no tiene, por su crianza en levaduras en la segunda fermentación.
Otra novedad, según Torelló, es que se trabaja con células madre de la vid, lo que es revolucionario, porque el poder de regeneración que tienen es fundamental para la piel y son útiles para evitar las manchas del sol y los signos de las agresiones externas que tanto perjudican a la piel.
De momento, se han lanzado al mercado dos líneas de Perlage, una dermatológica y cosmética para la prevención del estrés oxidativo, que es una de las causas principales de las arrugas cutáneas, que incluye cremas antiaging, sérum facial y crema corporal y de manos, para hombre y para mujer, y otra línea de "spa" para hacer tratamientos de cavaterapia.
El Spa Meridien Ra de El Vendrell (Tarragona), que es el segundo más grande de Europa, con 7.000 metros cuadrados, y que está situado en el Penedés, zona de gran tradición vitivinícola y de cava, será el primero del mundo en utilizar estos tratamientos de cavaterapia a partir de la semana que viene.
Baños de aceites de células madre de vid y pepitas de uva, con cava, y aceites sólidos para masajes, son algunos de los tratamientos más novedosos con los que se quiere, además, dar un nuevo valor al cava.
La ampeloterapia, como se denomina los tratamientos cosméticos basados en las propiedades de la uva, se ofrecen desde hace algunos años en los mejores centros de belleza del mundo, pero hasta ahora ninguno tenía como elemento principal el cava.
Con estos tratamientos se estimula la producción de colágeno, se combaten los radicales libres y se previenen el envejecimiento prematuro de la piel. EFE

dilluns, 18 abril de 2011

Premi d’Enologia “Jaume Ciurana"

Des de Rius & Rius s'ha informat avui del XI Premi d’Enologia 'Jaume Ciurana', el veredicte cdel qual es farà públic dilluns que ve:

Es constiueix el Jurat deL XI Premi d’Enologia “Jaume Ciurana” 


Convocat per la Universitat Rovira i Virgili i patrocinat per la Consultora Rius&Rius, el veredicte es farà públic el proper dilluns, dia 2 de maig. El premi, dotat amb 3.000 euros, busca fomentar l’estudi, aprofundiment, recerca i coneixement de les disciplines pròpies de la Facultat d’Enologia i, alhora, reconèixer la figura de Jaume Ciurana, un dels gran enòlegs del país i primer director de l’INCAVI.
La importancia del premi, tant pel que fa a la dotació econòmica com per l’arrelament que té dins la mateixa Facultat, es ratifica any rere any amb la incorporació al Jurat de dos membres de reconeguda vàlua, que acompanyen la resta de membres de caràcter fix: el fill de Jaume Ciurana, del mateix nom que actua de president; Albert Bordons, degà a la Facultat d’Enologia de la URV; i Miquel o Santi Rius, com a patrocinadors del premi.
Pel que fa als nous membres, proposats per la mateixa Universitat i per la Consultora Rius&Rius, es tracta de Josep Anton Llaquet Isart, president de l’Associació Catalana d’Enòlegs, atesa la seva impecable trajectòria personal i professional, tant pel seu grau de coneixement del món empresarial en general, i vitivinícola en particular: Especialista en Enologia i Viticultura; Diplomat en Enologia per la URV; Enòleg responsable de René Barbier SAU; Director Tècnic del projecte VYVA que es desenvolupa a la regió francesa del Rousillon; cofundador de “10 sentits”; gerent general de Freixenet Mexico SA; gerent general de Unión Vinícola del Este (Requena); com per la implicació que ha fet palesa en diversos projectes de recuperació de vinyets centenaris i de varietats abandonades.
D’altra banda, s’incorpora al Jurat el professor Jordi Farré Coma, Cap del Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili. Doctor en Periodisme i Comunicació per la UPF; Llicenciat en Ciències de la Informació i en Ciències Polítiques i Sociologia per la UAB. El seus interessos de recerca se centren en la comunicació política, la recepció i especialment la comunicació de risc. És membre del Grup de Recerca en comunicació ASTERISC, reconegut com a grup consolidat per la Generalitat de Catalunya. Actualment participa en un projecte del 7è Programa Marc de la UE (Benefit/risk perception and communication in the food chain). És editor associat de la revista Catalan Journal of Communication and Cultural Studies (CJCS), i ha publicat en diverses revistes acadèmiques de reconegut prestigi; destaca un recent article en la revista amb índex d’impacte Journal of Risk Research.
La deliberació del Jurat i el lliurament del Premi “Jaume Ciurana” es durà a terme, el dilluns, 2 de maig, a les 12 del migdia, a la seu de la Facultat d’Enologia de la URV (Campus Sescelades, a Tarragona) i és pública la concurrència.
Amb aquesta XI edició, Rius&Rius com a empresa de referència en el sector vitivinícola, referma la seva aposta per vincular els móns empresarial i universitari com a un dels eixos fonamentals per afavorir el desenvolupament, creixement i millora econòmica i social del mercat.

El lideratge de Trefinos, a La Vanguardia

La recontra d'Economia de La Vanguardia recollia dissabte passat la bona marxa de Trefinos, que ha consolidat el seu lideratge mundial:

Siempre a flote

RAMON FRANCÀS
Sant Sadurní d’Anoia

Trefinos, la industria corchera de más larga trayectoria del mundo, se ha consolidado de la mano de la familia propietaria, los Ginesta, como el líder mundial de tapones para cavas y champañas. Su plan de inversiones de la última década ha permitido sumar a su centro productivo de Palafrugell una planta preparadora de corcho en san Vicente de Alcántara (Badajoz) y, en el 2002, la principal comercializadora de la región de Champagne, Sagrera & Cie Bouchons â Champagne de Épernay. Para los próximos dos años han anunciado inversiones de 5 millones de euros en sus plantas tras cerrar el último ejercicio superando los 37 millones de euros de facturación. Su producción ya se csitúa por encima de los 500 millones tapones de corcho, de los que exportan un 90% según su director de operaciones, Manel Murgui. El francés es el principal mercado de Trefinos, una marca constituida en 1917 por absorción de Barris y cia que fue adquirida por los Ginesta hace 16 años al grupo norteamericano Armstrong. Su tradición fabricando corchos se remonta, sin embargo, a 1750. El presidente del grupo propietario, Joan Ginesta, afirma que su sector, como los propios corchos que fabrican, “siempre flota”, pese a la competencia que ha supuesto en los últimos años la proliferación de tapones sintéticos o de rosca. Sus inversiones in crescendo les han permitido no solo consolidarse sino “tomar mayor ventaja tanto en intensificación tecnológica como en diversificación de la gama de producto, así como en dimensionamiento y escala”.
Trefinos acaba de celebrar los 80 años de relación comercial con su distribuidor más antiguo, Cecovica de Sant Sadurní d’Anoia. La celebración ha reunido a una amplia representación de las principales firmas vitivinícolas del Penedès. Continuando la labor de su abuelo (Rafael Valls Tortrents) y de su padre (Josep Valls Bosch), Cecovica fue fundada en 1983 por Josep Valls Soler y su esposa Elba Fuguet. El último ejercicio lo cerraron con una facturación de 1,2 millones de euros. Según Joan Ginesta, el hecho de que Trefinos y Cecovica puedan celebrar 80 años de relación comercial “habla muy bien de las dos empresas”.


Tast guiat de vins dolços de garnatxa, a Garriguella

 
TAST GUIAT DE VINS DOLÇOS DE GARNATXA DEL ROSSELLÓ I DE L’EMPORDÀ
Aquest proper Divendres Sant, 22 d’abril, a les 18 hores i a la sala Ramon Pere de Noves de Garriguella, tindrà lloc el quart tast guiat de vins dolços de garnatxa, en el marc dels actes de la XIV Fira de la Garnatxa i eL Brunyol de l’Empordà.

El tast serà dirigit per Hélène Teixidor, enòloga, Directora de l’Institut Coopérativ du vin de Toulouges (França)

Es podran degustar els següents vins :
 
    BANYULS BLANC  « Cuvée René Perrot » 2009 A.O.P.Banyuls
    BANYULS RIMAGE « Cuvée Jean Peské » 2009 A.O.P. Banyuls
    BANYULS LE DOMINICAIN 1995 A.O.P. Banyuls
    VINTAGE BLANC Domaine Mas Amiel A.O.P. Maury
    VINTAGE ROUGE Domaine Mas Amiel A.O.P. Maury
    V.D.N. 15 ANS AGE Domaine Mas Amiel A.O.P. Maury
    GARNATXA ROJA Coop. Garriguella D.O. Empordà
    GARNATXA NEGRE Coop.Garriguella D.O. Empordà
    DOLÇ DE GERISENA Coop.Garriguella D.O. Empordà

Cal apuntar-se a l’Ajuntament de Garriguella. Tel . 972530093
Preu: 5 €    Places limitades

dijous, 14 abril de 2011

Visca l'epicatequina


L'agència Efe acaba de difondre una noticia que certifica novament les bondats de la ingesta de vi negre. Cal tenir en compte que tot el que són bondats en un consum moderat es transformen en greus problemes amb una ingesta excessiva. No obstant això, visca l'epicatequina!

Confirman que la ingesta de vino tinto reduce la presión sanguínea

Granada, 14 abr (EFE).- Científicos de la Universidad de Granada han confirmado que la ingesta de vino tinto tiene un efecto positivo para la salud gracias al efecto antioxidante de sus polifenoles, que poseen, además, propiedades anticarcinogénicas y antiaterogénicas.
El estudio, llevado a cabo en ratas, demuestra que el tratamiento crónico con epicatequina, un polifenol del vino tinto, reduce la presión sanguínea y mejora la disfunción endotelial, ha informado hoy en un comunicado la Universidad de Granada.
También han comprobado que la epicatequina (monómero más abundante en esta mezcla de polifenoles) juega un papel clave en los efectos protectores de la mezcla, pues este flavanol (un tipo de antioxidante) por sí solo ejerce efectos beneficiosos para la salud animal.
La epicatequina es un flavanol muy presente en el té verde y, sobre todo, en el chocolate negro.
Según la Universidad, la importancia del trabajo radica en el hecho de que, por primera vez, los científicos han demostrado los efectos beneficiosos (sobre todo a nivel cardiovascular) del tratamiento crónico con epicatequina, concretamente en dos modelos de hipertensión animal: El DOCA-sal y el L-NAME.
Para la investigación, sus autores utilizaron ratas a las que se les quitó un riñón y que recibieron una vez por semana una dosis intramuscular de DOCA (corticosteroide sintético).
Además, el agua de bebida contenía sal, según la Universidad, que precisa que con todo ello se pretendía provocar hipertensión en el animal.
El tratamiento crónico con epicatequina a dosis algo superiores a las que se consumen en la dieta humana previene el desarrollo de hipertensión y disfunción endotelial en ratas tratadas con DOCA-sal.
Este efecto protector se debe, posiblemente, a la capacidad de la epicatequina para prevenir el estrés oxidativo sistémico y reducir los niveles plasmáticos de ET-1.
La mejora de la función endotelial es consecuencia del aumento en la biodisponibilidad de óxido nítrico derivado de la reducción del estrés oxidativo vascular.
Además, el tratamiento crónico con epicatequina en el modelo animal de hipertensión de inhibición crónica de la síntesis de óxido nítrico con L-NAME previene la hipertrofia cardíaca y renal, las lesiones vasculares renales y la proteinuria, pero no altera el desarrollo de hipertensión, lo cual demuestra la importancia del óxido nítrico en los efectos protectores de este bioflavonoide.
La epicatequina también reduce el estrés oxidativo vascular y el estado proinflamatorio, primeros eventos involucrados en el desarrollo de la aterosclerosis.
Los resultados de este trabajo, dirigido por los profesores Juan Manuel Duarte Pérez y Rosario Jiménez Moleón, han sido publicados en la revista "Clinical Science". EFE

dilluns, 11 abril de 2011

Controvèrsia al sector del cava per massa triomfalisme


L'anunci de xifres rècords de venda de cava fet per Gustau Garcia Guillament no ha agradat gens al sector, ni a les grans empreses ni als productors. De fet, la qüestió ha aixecat una important controvèrsia. Què en penseu? La polèmica es recull en un reportatge publicat avui dilluns a la secció d'Economia de La Vanguardia:

El cava, arriba; la uva, abajo


RAMON FRANCÀS
Sant Sadurní d’Anoia

El anuncio del ascenso vertiginoso de las ventas de cava durante el 2010, año en el que se alcanzó la cifra récord de 244,8 millones de botellas gracias al tirón de las exportaciones, ha abierto la controversia en un sector en el que el año pasado se volvieron a ajustar a la baja los precios de la uva. Mientras el presidente del Consejo Regulador del Cava, Gustau García Guillamet, ve al cava como un producto “absolutamente decisivo en el mantenimiento de la viticultura en nuestra zona de producción”, desde el sector cooperativo y el sindical se critica abiertamente el “triunfalismo” en plena crisis. Joan Santó, el responsable de la rama de la viña y el vino del principal sindicato agrario, Unió de Pagesos, afirma que “el hecho de que el cava se haya vendido como nunca no se ha traducido en un mayor valor añadido en todos los eslabones de la cadena”. Santó recuerda que “en julio del año pasado ya no había vino base cava en el mercado para poder adquirir por la buena marcha de las ventas”. “Pese a ello –añade- los precios de la uva en la última campaña no sólo no subieron, sino que bajaron”. También desde la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC)  se ha lamentado que el récord de ventas del cava en el 2010 no se haya traducido en un aumento del precio de la uva. Según el responsable de la rama del vino de la FCAC, Josep Lluís Grogués, “el productor ha sufrido un constante recorte de sus ingresos”. Añade que las cotizaciones se sitúan entre los 16 y los 19 céntimos de euro por kilo de uva. Hace diez años el precio medio se situaba en 27 céntimos, un 37% más que actualmente. Grogués no tiene dudas que “de mantenerse esta situación, dejarán de cosecharse millones de kilos de uva” y que la efervescencia del cava “perderá todo su sentido porque faltará el principal producto para su elaboración: la uva de calidad”. Paralelamente, y mientras desde el Consejo Regulador del Cava ya se estima que en cinco años las ventas de cava podrían situarse en 300 millones de botellas, el presidente de la patronal Institut del Cava, Joan Amat, ha anunciado que próximamente se convocará a los representantes de las cooperativas y los sindicatos agrarios, en el marco de la mesa interprofesional, para “avanzar e intentar alcanzar un acuerdo de precios”.
    Ante los resultados anunciados, el director general de Codorníu, Xavier Pagès, recuerda que “en nuestra firma medimos el éxito por la calidad y no por el número de botellas vendidas”. Pagès, en este sentido, apunta que “nos preocupa que el consumidor aprecie cada día más el valor de las marcas”. Desde Freixenet se afirma que el sector del cava, pese al récord de ventas, también está sufriendo la crisis y que las cavas han tenido que aplicar importantes recortes para poder mantener a las plantillas. El director de Comunicación de Freixenet, Pere Bonet, considera que “sin duda, es un éxito subir cuota de mercado en el mundo como lo ha hecho el cava y ser el espumoso de calidad más exportado”. Reconoce, pese a ello, que “la asignatura pendiente es mejorar la rentabilidad aumentando el precio en beneficio de todo el sector, desde el viticultor a la marca”.
    Al bajo precio de la uva se suma el incremento de las marcas blancas. Tras incrementarse un 19,75% en el 2009, las marcas de la distribución crecieron un 3,7% en el 2010. Así mismo, la emergencia de empresas como Jaume Serra (J. García Carrión) a precios muy ajustados -en el 2010 sus ventas crecieron un 74%- o el anuncio de Félix Solís (Valdepeñas) de ampliar su portafolio adquiriendo unas cavas continúan generando gran inquietud en el sector.

diumenge, 10 abril de 2011

La Terra Alta distingeix Villarroya


La DO Terra Alta ha volgut distingir Agustí Villarroya en el marc de loa fira que enguany s'ha fet a Batea- La Terra Alta està sabent treure suc a la seva estreta relació amb la garnatxa blanca. No és per casualit5at que a la Terra Alta és on més garnatxa blanca es pot trobar:

Agustí Villarroya rep el premi “Terra Alta Garnatxa blanca” 2011

La primera edició dels premis també ha reconegut 9 persones titulars de vinyes velles de Garnatxa blanca
Agustí Villarroya i Serafini (1948), enginyer tècnic agrònom especialitzat en viticultura i enologia per la Politècnica de Barcelona i responsable d’assessorament vitícola del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesa, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya des de 1970 ha rebut aquest matí el premi “Terra Alta Garnatxa blanca” 2011 en reconeixement a la seva contribució professional pel coneixement, el foment i la divulgació tècnica de la Garnatxa blanca a la Denominació d’Origen “Terra Alta”. El qui també fou vocal tècnic del Consell Regulador DO “Terra Alta” durant el període comprés entre els anys 1998 i 2006, ha expressat el seu agraïment pel reconeixement i a descrit la Garnatxa blanca com una varietat de raïm “austera, amb personalitat i agraïda en el sabor”.


La primera edició dels premis “Terra Alta Garnatxa blanca” també ha lliurat 9 guardons en reconeixement a la titularitat de vinyes velles a la DOTA. Parcel•les de vinya plantades arreu dels termes municipals de la zona de producció, encara en conreu i amb una producció que es destina a l’obtenció de vins emparats. Dels 9 guardonats, la titularitat que acredita l’edat més vella de la vinya és na Maria Carmen Vicens Andrés per una parcel•la vitícola situada al terme municipal de Gandesa i plantada l’any 1940. Per descriure el que representen aquestes vinyes el secretari del CRDOTA, Jaume Martí, ha parlat d’“exclusivitat i un sentiment de nostàlgia anticipada”.
Els guardons s’han lliurat en el marc de la inauguració de la cinquena edició de la Fira DOTA que preveu tancar havent dispensat 1500 degustacions de “Terra Alta” i “Terra Alta Garnatxa blanca”
Tot això ha succeït en el marc de la cinquena edició de la Fira DOTA que ha estat inaugurada pel Sr. Isaac Sanroma, president de la Cambra de Comerç de Reus, qui ha destacat “l’empenta i l’atreviment” de la DOTA. Per la seva part Jaume Descarrega, president del CRDOTA, ha aprofitat per anunciar la propera convocatòria d’eleccions als Consells Reguladors i ha insistit que “cal seguir apostant fort per la marca col•lectiva de la DOTA com a únic camí possible per seguir avançant en el futur”. La Mostra de Vins del certamen preveu tancar havent dispensat 1500 degustacions de vins. Pel que fa les novetats tots els cellers han portat sota el braç els vins de la collita 2010 i 6 dels expositors han aprofitat per oferir per primer cop els seus exclusius “Terra Alta Garnatxa blanca” als visitants que s’han atansat avui fins a Batea.
1rs premis TERRA ALTA GARNATXA BLANCA
>Premi “Terra Alta” Garnatxa blanca 2011
Agusti Villarroya Serafini
>Reconeixement “Onofre Català” a la titularitat de parcel•les de vinya velles de Garnatxa blanca a la DO “Terra Alta”
Miquel Alaña Vidal,  Maria Assumpció Anguera Julia, Josep Borràs Amposta,  Josep Ramón Mulet Brianzo,  Eugenio Pallarés Llop,  Francisco Javier Peris Cuello,  Mercé Rivera Curto,  Laura Tejedor Puey i Maria Carme Vicens Andres.

dijous, 7 abril de 2011

La Nit i el congrès dels enòlegs


Els enòlegs catalans van triar aquest any Poblet per celebrar la Nit de l'Enologia divendres passat, que avui és noticia a La Vanguardia:

Distinguen a Torelló Mata, Playà, Rovira y Bobet

Agustí Torelló Mata, en reconocimiento por toda una vida dedicada al cava; Carles Playà, por la mejor trayectoria profesional; Joan Rovira, por sus investigaciones punteras con la variedad sumoll en la Cooperativa de Rodonyà y Raül Bobet, por ser “una referencia por su visión global del vino y por su gran capacidad técnica y de trabajo”, han copado los galardones de este año de la Associació Catalana d'Enòlegs. R. Francàs

La següent és la nota de premsa de l'ACE:

El director general de l’INCAVI, Sr.   Jordi Bort va inaugurar el divendres 1 d’abril el congrés de l’Associació Catalana d’Enòlegs (ACE) a la sala de l’Abat del monestir de Poblet. Aquesta és la vint-i-dosena edició del congrés i s’ha fet coincidir el sopar de cloenda de la jornada tècnica amb la cinquena edició de la Nit de l’Enologia.

Abans de començar l’acte, el Sr. Josep A. Llaquet, President de l’Associació Catalana d’Enòlegs, va agrair públicament  la gestió realitzada al Sr. Oriol Guevara, al capdavant de l’INCAVI, així mateix, va felicitar i oferir els serveis de l’Associació Catalana d’Enòlegs al nou director general de l’INCAVI, Sr. Jordi Bort.

El president de l’ACE, Josep Anton Llaquet, després de l’obertura del congrés a càrrec de Jordi Bort en delegació del conseller Josep Maria Pelegrí, ha moderat la jornada tècnica dedicada a les Alternatives de Tapada on hi van assistir prop de noranta persones entre congressistes i ponents.

Seguidament el recent nomenat director general de l’INCAVI, el Sr. Jordi Bort va presidir l’acte d’entrega dels premis de la nit.

La presentació del “còctel de la Nit de l’Enologia”, a càrrec d’en Pere Sans va ser al començament i, prèviament al sopar, es va fer un reconeixement al periodista Sr. Joan Nebot, per la seva tasca de difusió del món de la viticultura i el vi.

En l’acte es va premiar als enòlegs més destacats en les diverses categories establertes
en la Nit de l’Enologia.  L’elecció dels nominats i dels guardonats, en cada categoria, es va decidir en un procés de votació intern dins de l’Associació Catalana d’Enòlegs, iniciat uns mesos enrere.

El Sr. Carles Playà Maset va rebre el guardó a la Millor Trajectòria Professional per la constant i coherent línia de treball en l’empresa, i per la seva perseverança al capdavant de l’Associació Catalana d’Enòlegs durant molts anys, deixant-hi una empremta personal, de la mà del director  Bort.

El Sr. Joan Rovira Grau va rebre el guardó a la Proposta Més Innovadora o projecte d’investigació, per la seva aposta IOMUS, escumós elaborat amb la varietat Sumoll, utilitzant diferents mètodes,  de la mà  del director territorial Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural a Tarragona, Antón Ballvé.

El guardó a l’enòleg amb més carisma i/o empenta enològica va recaure en el Sr. Raül Bobet Almenara, per la seva iniciativa alhora de crear projectes vinícoles en diferents zones geogràfiques; una referència per la seva visió global del món del vi i la gran capacitat tècnica i de treball de la mà del president del consell comarcal de la Conca de Barberà, David Rovira.
 
En darrer lloc, Llaquet va donar el guardó al reconeixement d’un professional amb més de 25 anys en la professió d’enòleg, al Sr. Agustí Torelló Mata, per tota una vida dedicada al món del cava.

Durant tot el sopar, es van servir els vins que els guardonats i els nominats en les diferents categories van portar per a la degustació a tots els assistents.

Aquest acte va comptar amb la música d’en Pep Poblet, saxofonista de reconegut prestigi.

Polèmica Contraetiqueta

La noticia sobre la nova associació creada per defensar els interessos de les botigues especialitzades catalanes de vins ha aixecat certa polseguera a la xarxa. En un secrtor on la unió mai ha estat noticia, és positiu crear sinèrgies i unitats d'acció. El debat que s'ha aixecat em sembla estèril mentre opino que les opinions que es donen des de l'anonimat no tenen cap mena de valor. Es vengui vi català o no (la llibertat comercial no es pot limitar, com la llibertat de premsa), cal esperar que aquesta nova entitat que neix amb establiments prou importants (la junta de Contraetiqueta està formada per El Celler del Cava de Terrassa, Colmado Quílez de Barcelona, el Rebost de Valls, Vins Noé de Sant Cugat del Vallès, Clap de ceps de Tarragona, Vins i Licors Grau de Palafrugell, Cal Feru de Sant Sadurní d'Anoia, Vila Viniteca de Barcelona i Monclús de Tortosa) assoleixi els seus objectius. Avui el naixement de Contraetiqueta és noticia a La Vanguardia.


Con el objetivo de paliar “un vacío en el sector” y servir de organismo interlocutor con la Administración y las patronales acaba de crearse la asociación sin ánimo de lucro Contraetiqueta, que agrupa las tiendas catalanas de vinos. Su presidente, Àlex Illa, asegura que “queremos hacernos fuertes ante la grave caída de consumo, la crisis y la competencia que sufrimos de todo tipo de establecimientos”. Su gerente, Sergi Cortés, confia en que en tres meses alcanzarán la cifra de unas 60 tiendas asociadas. Para este año se han marcado como objetivos prioritarios la creación de un sello de calidad y realizar promociones conjuntas y formación. La nueva asociación de enotecas formará parte de la Confederació de Comerç de Catalunya. R. Francàs

dimecres, 6 abril de 2011

L'Essència del Vi


La distribuïdora Tot Selecta va celebrar ahir dimarts a l'Hotel Terramar de Sitges un molt concorregut wine room on no hi van faltar novetats, com les presentacions dels tres primers vins tranquils de la nova etapa de Finca Valldosera (marcada pel margalló garrafenc). També es va poder tastar en primícia el vi de poble Bellmunt de Mas d'en Gil, fruit de les vinyes més joves d'aquesta impressionant propietat prioratina. El primer contacte amb aquest vi no m'ha reportat gaire emoció tot i que encara li queda rcorregut de pas per ampolla. La seva presentació oficial no serà fins d'aquí a un mes, coincidint amb la Fira del Vi de Falset. L'acte, batejat com L'Essència del Vi, va ser molt concorregut i va assolir certa alçada. Entre les novetats també va destacar una escassíssima però interessant carinyena dolça amb gust de pera d'Heretat Mont-rubí (que encara no està al mercat) o un xarel·lo jove molt varietal (White) d'aquest mateix celler penedesenc. No hi va faltar ni l'actor Sergi López ni el bo i millor de la restauració i la sumilleria del Penedès i el Garraf. El que sí va faltar va ser la impressionant anyada del 2001 del Caus Lubis de Can Ràfols dels Caus, probablement el millor vi fet mai al massís del Garraf.

dimarts, 5 abril de 2011

La marxa del cava, a Planeta Vino



El darrer número de la revista Planeta Vino, d'Andrés Proensa, s'obre amb un reportatge sobre la marxa de les vendes del cava i les reaccions que aquest anunci han aixecat:

RAMON FRANCÀS
Barcelona

El cava, ajeno a la crisis, sube como sus burbujas batiendo todos los récords. En el 2010 se alcanzó la mejor cifra de ventas de la historia (244,8 millones de botellas) tras crecer globalmente un 11,55%. Se han superado las históricas 230,5 millones de botellas vendidas en el 2009 gracias al boom de consumo que generó el llamado efecto cambio de milenio. El gran tirón de la exportación continúa siendo la gran baza del cava. En el 2010 se exportaron más botellas de cava que nunca (149,1 millones) gracias al incremento de ventas más importante de la última década, un 13,68%. Por segundo año consecutivo, superando al champán, el cava se ha situado como el principal espumoso de calidad elaborado siguiendo el método tradicional en los mercados internacionales. Además, el cava es el vino español con DO líder de ventas en el mundo. En los mercados internacionales las ventas del cava han pasado de 103 a 149 millones de botellas en los últimos diez años. En el mercado interior se ha roto la tendencia decreciente acumulada desde el 2007, repitiendo el incremento registrado en el 2006 (+8,37%). En el mercado español las ventas ascendieron a 95,6 millones de botellas. Los boicots, sin embargo, hicieron mella en su día. De hecho, en el 2010 aún no se ha recuperado la cifra récord de 101,3 millones de botellas vendidas en el 2006 en el mercado interior. El sector del cava arrojó una cifra de negocio de 1.030 millones de euros en el 2010 (un 10,87% más que en el 2009). La cifra de negocio creció un moderado 1,2% en cuanto a la exportación y retrocedió un 2,6% en el mercado interior. El precio medio de la botella en el mercado interior se sitúa en 4,6 euros, y en la exportación a 3'9. El cava, sin embargo, está desplazando claramente al champán en mercados como el belga. Desde el Consejo Regulador del Cava no se descarta que en cinco años el cava se sitúe ya entorno a una producción de 300 millones de botellas.
    El presidente del Consejo Regulador, Gustau Garcia Guillamet, atribuye la buena marcha del cava "al esfuerzo redoblado de las empresas cogiendo el toro por los cuernos en plena crisis", así como a "la calidad intrínseca del cava”. Garcia Guillamet ve al cava como un producto “absolutamente decisivo en el mantenimiento de la viticultura en nuestra zona de producción”. Pese a ello, los sindicatos agrarios siguen exigiendo precios dignos por la uva tras una última vendimia en la que se volvieron a ajustar a la baja los precios por parte de los grandes elaboradores. No todo es, pues, coser y cantar. De hecho, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC)  lamenta que el récord de ventas del cava en el 2010 no se haya traducido en un aumento del precio de la uva. Según el responsable de la rama del vino de la FCAC, Josep Lluís Grogués, “el productor ha sufrido un constante recorte de sus ingresos”. Añade que las cotizaciones se sitúan entre los 16 y los 19 céntimos de euro por kilo de uva. Hace diez años el precio medio se situaba en 27 céntimos, un 37% más que actualmente. Grogués no tiene dudas que “de mantenerse esta situación, dejarán de cosecharse millones de kilos de uva” y que la efervescencia del cava “perderá todo su sentido porque faltará el principal producto para su elaboración: la uva de calidad”. El presidente de la patronal Institut del Cava, Joan Amat, ha anunciado que próximamente se convocará a los representantes de las cooperativas y los sindicatos agrarios, en el marco de la mesa interprofesional, para “avanzar e intentar alcanzar un acuerdo de precios”.
    En el sector del cava también hay otros factores distorsionadores que están causando preocupación. La emergencia de empresas como Jaume Serra (J. García Carrión) a precios muy ajustados o el anuncio de Félix Solís (Valdepeñas) de ampliar su portafolio adquiriendo unas cavas continúan generando inquietud en el sector. Pese a ello, el secretario de Estado de Medio Rural y Agua, Josep Puxeu, asegura que “bienvenidos sean los empresarios de fuera mientras respeten las reglas y paguen bien”. Tras incrementarse un 19,75% en el 2009, las marcas de la distribución crecieron un 3,7% en el 2010.

dilluns, 4 abril de 2011

Els txacolis de Biskaia, a Barcelona




Notes cítriques (pell de llimona, mandarina i aranja) i de poma combinades amb aromes herbàcies i florals (fonoll) marquen els frescos vins de la DO Biskaiko Txakolina, una denominació relativament jove (1994) que aquest dilluns s'ha presentat per primer cop a Barcelona (Hotel Condes de Barcelona) amb un ben organitzat wine room (Grup Gsr Produccions de Gastronomia) que s'ha completat amb un tast-maridatge dirigit pel sumiller Patxi Zabala. Aquest tast-maridatge s'ha fet per mostrar les àmplies possibilitats i versatilitats gastronòmiques dels txacolis blancs, que han acompanyat des de foie a un arròs melós passant per una crema de llenties amb llagostins. Només ha desentonat un txacolí fermentat en bóta (massa vainilla) que s'ha volgut maridar, també desencertadament, amb un gelat de iogurt amb fruits vermells. Al wine room hi han participat  16 cellers. M'ha semblat molt interessant el "txacoli d'autor" d'un enòleg format a Barcelona, Alfredo Egia. El seu celler (Egia Enea) elabora unes 15.000 ampolles d'un vi amb treball de mares que busca la frescor sense deixar de ser rodó i que destaca per notes de poma (nas) i aranja (boca). També m'ha semblat remarcable com evoluciona un txacoli d'una anyada a una altra, guanyant maduresa i notes almivarades. En aquest sentit m'han semblat molt instructius els dos mateixos vins (2010 i 2009) que ha presentat Bodega Berroja de Muxika.

diumenge, 3 abril de 2011

El concurs del Penedès, dolç però sense bombolles



L'Acadèmia Tastavins del Penedès i el Consell Regulador de la Denominació d'Origen Penedès han convocat 45 edició del Concurs de Vins amb Denominació d'Origen Penedès. Es poden presentar vins blancs, blancs de criança, rosats, negres joves. negres de criança i dolços. Precissament aquests últims vins, els dolços, són la gran novetat de l'edició d'enguany. Segons la DO Penedès, "aquest grup s'incorpora degut a l'elaboració i comercialització d'aquest tipus de vins que s'està fent sota l'empara de la Denominació d'Origen Penedès". En canvi, el concurs nop s'ha obert als emergents escumosos elaborats seguint el mètode tradicional que empara la DO Penedès: Mas Comtal, Can Ramon-Viticultors del Montgròs, Mas Can Colomé, Torre del Veguer, Colet, Celler de l'Hospital de Sant Joan Baptista de Sitges, Gramona (Frisant de Gel)... Què en penseu?

Aquest concurs té la finalitat d'"estimular la producció i elaboració de vins de qualitat. Les bases són les següents:

1.- Per prendre part en aquest Concurs de vins Penedès, és imprescindible tenir el celler
inscrit en el Registre de Cellers de Criança de la Denominació d'Origen Penedès. El vi ha de
correspondre a un tipus i marca comercial, i estar prèviament qualificat pel Consell
Regulador.
2.- Atenent els tipus de vi, dins el concurs s'estableixen els següents grups:
A - Vins blancs
B - Vins blancs de criança.
C –Vins rosats
D - Vins negres
E – Vins negres de criança.
F – Vins dolços
En el grup A hi poden prendre part els vins blancs sense criança.
En el grup B hi poden prendre part els vins blancs que han tingut un procés d’envelliment o
han fet la fermentació en envàs de fusta i que està previst sortir al mercat durant l'any 2010.
En el grup C hi poden prendre part els vins rosats.
En el grup D hi poden prendre part els vins negres sense criança.
En el grup E hi poden prendre part els vins negres procedents de collites anteriors a 2010
que han passat un temps de criança o envelliment d’acord amb la legislació vigent, i que
està previst sortir al mercat durant l'any 2011.
En el grup F hi poden prendre part els vins : vi dolç natural, vi dolç de raïm sobremadurat, i vi
dolç de fred, definits en l’Article 19.4 del Reglament.
3.- Cada firma interessada en prendre part en aquest Concurs podrà
presentar un màxim de 3 mostres a cada un dels grups.
4.- No podran concursar els vins que hagin estat premiats en altres edicions.
5.- La quantitat mínima disponible del vi presentat al Concurs serà de 3.000 ampolles de 0,75
l. Aquesta condició serà comprovada pel Consell Regulador. Per al grup F, el mínim
disponible haurà de ser de 500 litres.
6.- Cada mostra constarà de quatre ampolles de 0.75 litres i cada ampolla portarà una
etiqueta en la que únicament hi haurà un "Lema" que la identifiqui i el grup al qual pertany. El
dret d’ inscripció és fixa en 80’-€ + IVA(18%) per mostra. El compte per fer l’ingrés de les
mostres del concurs és Caixa Penedès 2081 0000 84 3300124614.
7.- Cada mostra anirà acompanyada d'un sobre en blanc tancat (i si es vol lacrat). Al seu
exterior hi constarà el "Lema" d’identificació i el grup en que participa la mostra, i a
l'interior, un escrit amb el "Lema", nom i adreça del celler on pertany la mostra, la varietat,
l’anyada si s'escau, la marca, el nº de lot i el nombre d’ampolles de la partida disponibles.
També es farà constar si opta al premi especial per al vi de Xarel·lo.
8.- Les mostres amb els seus sobres corresponents, es lliuraran a les oficines de la
Denominació d'Origen Penedès, de Vilafranca del Penedès, Plaça Àgora, s/n - baixos, fins el
dia 1 d’abril de 2011
9.- De les quatre ampolles de que consta cada mostra, una es destinarà per a anàlisis i les
altres tres per a degustació i classificació del Jurat de Tast.
10.- El Jurat de classificació de les mostres, serà nomenat per la Denominació d'Origen i
l'Acadèmia Tastavins St. Humbert, i constarà de persones expertes i coneixedores dels vins
del Penedès.
11.- El Jurat farà la classificació tenint de referència únicament el número que figura a
l'ampolla i seguint les normes de tast establertes per la Denominació d'Origen i l'Acadèmia
Tastavins.
12.- La Denominació d'Origen comunicarà a les firmes classificades la data i el lloc on el Jurat
farà públic els resultats.
13.- Els Premis que el Jurat atorgarà seran: Medalles d'OR, d'ARGENT i de BRONZE, amb
els diplomes acreditatius corresponents, segons la puntuació obtinguda. El Jurat concedirà
un PREMI ESPECIAL per al vi blanc de Xarel·lo, que obtingui la millor puntuació.
14.- El Jurat qualificador podrà declarar desert algun premi.
15.- La presentació de mostres al concurs significa l’acceptació d’aquestes bases.
16.- Els guanyadors podran exhibir a les etiquetes la menció atorgada d’acord amb el
Reglament (CE) 753/2002 . El model d’anagrama serà lliurat per l’Acadèmia Tastavins del
Penedès.
17.- El Consell regulador D.O. Penedès i l'Acadèmia Tastavins es reserven el dret de
modificar qualsevol de les condicions exposades anteriorment.
18.- El consell utilitzarà els vins premiats en els actes oficials, i es reserva el dret de comprarne
per a les sessions de tast de promoció, al 50% del preu de venda al celler.
19.- Qualsevol cas no previst en les normes anteriors serà resolt per la Denominació d'Origen
i l'Acadèmia Tastavins del Penedès, sense que els concursants tinguin dret a apel·lació.

Les vendes de Jaume Serra creixen un 74%

En diverses ocasions he comentat en aquest blog els temors que està causant Jaume Serra en el sector del cava. El cert és que la seva marxa, a preus ajustadíssims, està sent espectacular, com mostren diverses informacions dels últims dies, com aquesta de l'agència Europa Press. Què en penseu? Creieu que Jaume Serra arrossegarà a la resta del sector i els preus del cava encara recularan més?

J.García Carrión ganó un 7% más en 2010 por el alza de las exportaciones y las marcas propias

MADRID, 30 Mar. (EUROPA PRESS) - 

J.García Carrión registró un beneficio de 24 millones de euros durante el pasado año, lo que supone un incremento del 7% respecto al ejercicio precedente, al tiempo que las ventas se elevaron un 8,3%, hasta 650 millones, por el crecimiento de las exportaciones y las marcas propias.
   En concreto, las marcas propias pasaron a representar el 70% de la facturación en 2010, frente al 60% de 2009, informó este miércoles la empresa, que elevó sus ventas en todos los segmentos en los que opera, fundamentalmente en vinos con Denominación de Origen (+35%), cava (+74%) y zumos y néctares de fruta (+44%).
   El resultado bruto de explotación (Ebitda), por su parte, se situó en 88 millones de euros, un 10% más, por el incremento de ventas de productos con mayor valor añadido, como los vinos con Denominación de Origen y los zumos exprimidos, lo que generó mayores márgenes.  
   En la última década, la inversión del grupo fue de 600 millones de euros, a lo que se suma 75 millones de euros por la adquisición de Bodegas Vinartis.

Els criances de Rioja, valors segurs?


Llegeixo a www.elcorreo.com (www.elcorreo.com/alava/v/20110402/rioja/rioja-acapara-casi-mercado-20110402.html) la forta acceptació entre els consumidors dels vins de la DOQ Rioja, gràcies especialment als seus criança. El consumidor sembla que busca "valors segurs". Això fa que la Rioja reforci el seu clar lideratge a Espanya. Em quedo amb una dada que crec que és prou significativa: els vins joves i els blancs guanyen terreny. Què en penseu?

LA RIOJA

'Rioja' acapara casi el 39% del mercado español con el crianza como puntal

La Denominación aumentó su liderazgo en 2010 en todos los canales de venta pero no aprovecha el mayor consumo de blancos

02.04.11 - 02:53 -

Los vinos de 'Rioja' reforzaron en 2010 su posición de liderazgo absoluto en el mercado español, a pesar de la difícil coyuntura por la que atraviesa el sector y que se tradujo el año pasado en un descenso del consumo de vino del 0,9% y mucho más acusado (del 7,7%) en el valor total de las ventas.
Así se desprende del informe anual elaborado por la consultora Nielsen, que analiza las ventas de vino a través de los canales de hostelería y alimentación (un 70% del total comercializado en España). El presidente del Consejo Regulador de la Denominación de Origen Calificada Rioja, Víctor Pascual, señaló que este órgano está «satisfecho» con unos resultados que evidencian que 'Rioja' «ha evolucionado muchísimo mejor que nuestros competidores».
Ángel García, ejecutivo de la consultora, detalló las principales conclusiones del estudio y aseguró que, en una evolución negativa del mercado, «los vinos de 'Rioja' han ampliado su capacidad de liderazgo y han ganado participación, lo cual es un éxito».
Concretamente, 'Rioja' cerró 2010 con un 38,7% de cuota de mercado de los vinos con Denominación de Origen en España, seis décimas más que el año anterior, si bien lejos todavía del 41,3% que alcanzó en 1995. Un dato muy positivo para la DOC es que sus principales competidoras están muy lejos, a casi 30 puntos (Ribera del Duero cubre un 8,9% del mercado nacional y Valdepeñas, un 7,5%).
Dentro del liderazgo de 'Rioja' destacan siempre los vinos tintos. El crianza se consolida como valor seguro para la Denominación y acapara el 67% del mercado, porcentaje que aumenta hasta más del 75% en el caso de la hostelería. Otras denominaciones que obtienen buenos resultados en tintos son Ribera del Duero y Valdepeñas.
Atendiendo a los canales de venta, el informe Nielsen constata una evolución a la baja del consumo de vino en la hostelería. En el caso concreto de 'Rioja', la venta en estos establecimientos suponía hace una década más del 70% del total, mientras que el año pasado se quedó en el 52,2%. La tendencia se produce en todos los vinos, y tiene otro efecto, el handicap para la venta de vinos de mayor valor.
En este sentido, Ángel García destacó el gran poder de la DOC de «adaptarse al mercado y ofrecer lo que demanda el consumidor», no solo mediante el ajuste de precios, sino de abrir otros nichos. De hecho, Nielsen ha constatado un aumento de ventas de los vinos jóvenes de 'Rioja'.
A la estela de Rueda
El informe Nielsen 2010 ha detectado, no obstante, una importante carencia en las ventas de Rioja. Se trata de la comercialización de vinos blancos. En el mercado nacional se produjo el año pasado un incremento del 5,2%. Incluso está creciendo en el canal de hostelería y «'Rioja' no tiene aún un posicionamiento importante y no tiene ese potencial de crecimiento», una laguna que ocupan otros vinos como los de Rueda, que están haciéndolo «muy bien ahí», destacó García.
Víctor Pascual incidió en que estos datos demuestran que «la apuesta del sector por los vinos blancos no iba desencaminada». «Tenemos que copar también ese nicho de mercado, porque si no tenemos vinos adecuados a la demanda nos quedaremos fuera», añadió.
Precisamente, el Gobierno de Navarra ha autorizado la plantación de unas 200 hectáreas de viñedo para variedades blancas, conforme a la solicitud de la DOC 'Rioja'.