dijous, 25 febrer de 2010

Pagès, convençut que Codorníu retornarà a beneficis enguany



El director general de Codorníu, Xavier Pagès, afirma que enguany retornaran a beneficis, tot i la crisi i tot i que els mercats "encara no estan alegres". Pagès, que nega que la seva companyia vagi malament, assegura que Codorníu “abandonarà aquest exercici les pèrdues y que obtindrà un resultat brut d'explotació que se situarà entre els 20 i els 30 milions d'euros. Codorníu va assolir unes vendes consolidades en el darrer exercici de 231 milions d'euros i va perdre 7,46 milions. Al mercat nacional, en els darrers sis mesos, han experimentat una xifra de vendes molt lleugerament inferior al mateix període de l'any passat però als mercats internacionals ja han venut un 16% més (destaca un 27% més a Euroàsia, un 48% més a Llatinoamèrica gràcies sobretot als mercats d'Argentina, Mèxic i Brasil i un 20% més als EUA). Pagés es mostra convençut de les grans oportunitats que tenen al mercat espanyol (on concentren el 52,6% del total de vendes del grup, que es reparteix en un 60% per al cava i la resta per al vi tranquil). Aquest aspecte em sembla molt interessant ja que diu que aguanten al mercat nacional gràcies a l'èxit de marques com Codorníu, Raimat, Bodegas Bilbaínas (Rioja) i Legaris (Ribera del Duero) i als nous productes que treuen. De fet, ha avançat diverses novetats: un primer vi blanc de Rueda, un top a la Rioja o un nou vi de 7 euros a la Ribera. Afirma també el director general de Codorníu que estan aprofitant "totes les oportunitats" que se li brinden a la restauració, a l'hostaleria i a botigues especialitzades. A més, no volen renunciar a la qualitat i treballen per "valoritzar" tant el vi com el cava (ho diu pel tema de les marques blanques i el baix preu).

Penfolds, distribuït per Perelada Comercial




Perelada Comercial, empresa distribuïdora del Grupo Perelada, ha incorporat una nova marca de prestigi a les seves distribucions en exclussiva per Espanya. Es tracta de Penfolds, una marca australiana que es remonta a 1845, quan el Dr. Christofer Rawson Penfold i la seva muller van emigrar a Austràlia, van plantar-hi vinyes i van començar a elaborar vins fortificats per tal de fer-los servir com a “medicina” per als seus pacients. Aquests vins es van anar fent famosos i en pocs anys ja es venien a tota Austràlia. El seu gran emblema és el Penfolds Grange, un dels vins més preuats del món. Fins a 50.000 dòlars s’han arribat a pagar en subhastes per una ampolla d’aquest prestigiós vi negre.

El 1950 Max Schubert és nomenat Chief Winemaker i es planteja el repte d’assolir l’excel·lència en els vins tranquils. Schubert va crear vins avui clàssics com el Grange Hermitage, el Bin 707, el Bin 389, el Bin 28 o el Koonunga Hill.

Actualment és el Chief Winemaker Peter Gago l’encarregat de mantenir una filosofia que ha portat Penfolds a ser considerat el millor celler d’Austràlia i un referent mundial. 

'Cimera' dels vins del Garraf



No afluixen les iniciatives per a promocionar els vins del massís del Garraf. El restaurant Soligó de Ribes organitza per aquest  dissabte 27 de febrer una àmplia cimera dels vins del massís del Garraf. Acompanyant mitja dotzena de plats clàssics d’aquest establiment, com la sípia amb mandonguilles, es podran degustar una vintena de vins del Garraf, que seran presentats pels seus propietaris i enòlegs. No hi faltaran els vuit cellers membres de l’Associació de Viticultors del Massís del Garraf: Can Ràfols dels Caus, Can Ramon - Viticultors del Montgròs, Finca Valldosera, Finca Viladellops, Vega de Ribes, Torre del Veguer, Montau de Sadurní i Valldolina. S’hi afegeixen, a més, els vins de l’Hospital de Sant Joan Baptista de Sitges, Clar de Castanyer, el xarel·lo Arç Blanc, el merlot d’Álvaro Gassol i el xarel·lo de l’Era de Can Climent.

Els propietaris de l’establiment, Ricard Molas i Anna López Soligó, han convidat a l’acte als sis alcaldes de la comarca del Garraf i als primers regidors dels ajuntaments de Begues i Avinyonet del Penedès. També hi són convidats a aquest acte, que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes, els regidors de Promoció econòmica de tot el territori.

dilluns, 22 febrer de 2010

Codorníu perd 2,9 milions


El diari El País informava aquest dilluns de les destacades pèrdues que ha experimentat el Grup Codorníu en el darrer exercici. Les coses no sembla que vagin ´bé per al sector del cava. El pròxim 4 de març el Consell Reguladir del Cava explicarà quina ha estat l'evolució de vendes del cava durant el 2009.


Codorníu entra en pérdidas en plena caída del consumo de vino
El grupo catalán registra números rojos de 2,9 millones
A. MARS - Madrid - 22/02/2010


La compañía Codorníu cerró su último ejercicio fiscal (de julio de 2008 a junio de 2009) con pérdidas de 2,9 millones de euros, frente al beneficio de 7,2 millones del anterior, en un contexto marcado por la crisis y caída del consumo de vino. También otras de las sociedades del grupo catalán registraron números rojos, como la filial estadounidense Codorníu Napa y otras divisiones como Codorníu Argentina, Codorníu Finland y Codorníu Deutschland, entre otras, si bien las sociedades Raimat, Ducde y Bodegas Bilbaínas tuvieron beneficios (ver cuadro), según las cuentas depositadas en el Registro Mercantil.
La sociedad dominante del histórico grupo, Unideco, cerró con ganancias de 1,9 millones, pero los propietarios no publican sus cuentas consolidadas desde el ejercicio cerrado en junio de 2006. Codorníu anunció entonces unas pérdidas de 905.000 euros, las primeras en 10 años, que el grupo de la familia Raventós atribuyó a costes de reorganización y a unas inversiones de 12 millones.
La sociedad Codorníu alcanzó una cifra neta de negocios de 185 millones, frente a los 215,3 millones del ejercicio anterior, en un año en el que la venta de vinos espumosos en el mercado español bajó un 8,7% en volumen y un 13,1% en valor, según datos de la consultora Nielsen a los que alude la compañía en su informe.
A pesar de la caída del consumo y las reestructuraciones internas acometidas en el ejercicio, Codorníu destaca del último ejercicio que la sociedad "continúa presentando un Ebitda positivo, que pone de manifiesto la gran capacidad de generación de recursos recurrentes (sin atípicos ni financieros) a pesar de la situación desfavorable del entorno". La cuenta de resultados arroja un resultado de explotación negativo de 4,8 millones y un resultado después de impuestos de 2,9 millones. Su deuda asciende a 93 millones.
A la crisis económica general, en el caso del cava se añade la problemática de un producto maduro en el mercado nacional, donde le cuesta crecer, aunque Codorníu también cuenta con una importante oferta de vinos tranquilos. Para el conjunto del sector del cava, son las exportaciones las que están salvando los muebles de las últimas campañas.
En este contexto, el grupo está ahora centrado en engordar su negocio en el mercado exterior. El grupo vitivinícola "prevé alcanzar una mayor dimensión del negocio especialmente en el área internacional", ya que en 2009 el mercado nacional de vinos espumosos "no ha dado signos de recuperación", admite la compañía.

El vi es dissenya i neix a la vinya


Amb voluntat de continuïtat, Segura Viudas va iniciar dissabte passat a les seves vinyes una interessant jornada d'aprofondiment en el món de la viticultura. El director de comunicació del grup, Pere Bonet, va remarcar la importància a l'hora de dissenyar un vi de qualitat des de la mateixa vinya. La poda, en aquest sentit, és de vital rellevància. Els participants van poder descobrir, a peu de vinya, els diferents tipus de poda. Durant la jornada organitzada per Segura Viudas també es va repassar la notable població faunística de la zona.

divendres, 19 febrer de 2010

Plou i fa sol, un memorable vi del Garraf


Avui divendres publico al Diari de Vilanova una noticia sobre un dels vins blancs més memorables nascuts al calcari massís del Parc del Garraf. Aquesta és una línia de prestigi que seria bo que s'extengués perquè el Garraf pugui guanyar el reconeixement d'una subzona dins la DO Penedès. Quina és la vostra opinió?



D’una impactant vinya plantada en coster entre l’Arboçar (Avinyonet del Penedès) i Olivella, al calcari massís del Garraf, neix un escàs vi blanc del qual només s’han elaborat 500 ampolles  en la seva primera anyada, la de la collita del 2008. Aquest elegant i estructurat blanc, batejat amb el suggeridor nom de Plou i fa sol, prenent el nom prestat del poema de Miquel Martí i Pol, només s’ha comercialitzat en quatre restaurants de gran prestigi, como són El Bulli, El Celler de Can Roca, Monvínic i Comerç 24. I això que el preu d’aquesta joia enològica és molt ajustat: només 13 euros. Aquest vi, de caràcter mediterrani però també mineral, ha sorprès propis i estranys. Plou i fa sol s’elabora a partir de les varietats autòctones xarel·lo, que s’ha criat en bótes de roure durant vuit mesos, i amb malvasia de Sitges procedent de la històrica vinya del sector de l’Aiguadolç de la Blanca Subur. Aquestes varietats estan plantades al protegit Parc del Garraf, en un amfiteatre  guanyat a la muntanya d’encarament nord. Més endavant és previst que elaborin un vi negre fruit d’aquestes vinyes, apostant per varietats com la monastrell. 

Els promotors d’aquest projecte vitivinícola són el jove matrimoni format pel francès Laurent Corrio i per la vilafranquina Irene Alemany, els autors d’un dels vins icona més prestigiosos de la Denominació d’Origen Penedès: Sot Lefriec. Laurent i Irene, dos enòlegs que gaudeixen de gran prestigi i a qui acompanyen dos socis més en la iniciativa del Parc del Garraf, fa deu anys que van iniciar el seu projecte vitivinícola al Penedès, després d’una llarga experiència vinificant a la Borgonya i d’una estada a Califòrnia. Els vins Sot Lefriec i Pas Curtei són considerats com la principal punta de llança dels vins de garatge penedesencs. Laurent Corrio i Irene Alemany s’han caracteritzat per la seva recerca obsessiva de la fruita en uns vins que s’han convertit en hedonistes productes de culte. Pretenen expressar la fruita en els seus vins de forma elegant, sense caure en els excessos. Tot i el prestigi que han assolit i al fet que els seus vins estan a les cartes dels millors restaurants, es veuen obligats a treballar per compte aliè per arribar a final de mes. Deu anys després de començar al Penedès encara no poden viure del seu celler. Actualment elaboren 20.000 ampolles.

dijous, 18 febrer de 2010

Noves anyades amb nova imatge a Nadal

Caves Nadal ha llançat al mercat les noves anyades dels seus Caves Gran Reserva : Ramon Nadal Giró Brut G.R. 2004, Salvatge Brut G.R. 2006 i el Nadal Brut Nature G.R. 2006 (abans conegut com a Nadal Especial). I ho ha fet, afirmen des d'aquesta tradicional casa familiar, coincidir amb una renovació d’imatge per adaptar-se als nous temps.
 






























dimecres, 17 febrer de 2010

Guerra familiar pel control de Vega Sicilia


La guerra familiar pel control de Veg a Sicilia, la gran icona del vi espanyol, està servida. Qué en penseu de tot plegat? A continuació us adjunto una de les moltes noticies publicades en els darrers dies, en concret la de l'economista.com:


Guerra en Vega Sicilia: los hijos del presidente le destituyen de su cargo

Javier Romera
16/02/2010 - 8:33

eulen-alvarez.jpg
El empresario leonés David Álvarez. Foto: Archivo

Ni David Álvarez es Ángela Channing ni Vega Sicilia esFalcon Crest. Pero se le parecen. Y mucho. A sus 83 años, el empresario leonés, que controlaba hasta ahora la bodega, ha visto como cinco de sus siete hijos se han rebelado contra él, desatando una batalla fratricida que amenaza la estabilidad del grupo.

Según los datos que aparecen en el Registro Mercantil, y que han confirmado además fuentes próximas al grupo, a finales de enero, David Álvarez, hasta ahora presidente de Vega Sicilia, destituyó como consejero delegado a su hijo Pablo, alma máter de la empresa.

Pero la familia no se quedó parada y en un consejo de administración de El Enebro, la sociedad matriz de la bodega, cuatro de sus hermanos -Juan Carlos, Emilio, Elvira y Marta- sacaron adelante una propuesta por la que no sólo restituyeron en su cargo a Pablo, sino que dieron además un golpe de mano y cesaron como presidente a su padre y, como consejeros, a sus hermanos Jesús David y María José.

Guerra abierta en Eulen

Es algo parecido a lo que está pasando en el grupo Eulen, el gigante español de los servicios, con 90.000 empleados, una facturación de 1.324 millones y presencia en sectores como la limpieza, la seguridad, el mantenimiento, la formación y el trabajo temporal entre otros. Como ocurre en Vega Sicilia, cinco de los siete herederos se han rebelado contra su padre, intentando apartarle de la gestión, aunque todo indica que han perdido la batalla.

El problema es que, aunque el patriarca tiene el 51% de la empresa -cada uno de los hijos se reparte otro 7%-, no tiene la mayoría en el consejo de administración. Por eso cuando los hijos rebeldes intentaron plantarle cara, Álvarez forzó por vía judicial una junta de accionistas para cambiar el órgano administrativo y nombrar a independientes.

Ahora sólo hay uno, Miguel Cuenca, y el creador del imperio tuvo que ir a los tribunales para recuperar el mando, solucionar las discrepancias e intentar salvar al grupo con un proyecto por sacarlo a bolsa. En Eulen, a diferencia de lo que ha ocurrido en Vega Sicilia, no ha habido sin embargo destituciones. El consejo delegado sigue siendo Juan Carlos Álvarez, consejero también en BBVA y uno de los que encabeza la revuelta, y el presidente su padre.

Decanter destaca el Rioja Ventilla 71



Decanter, una de les revistes més prestigioses del món, ha destacat el negre de la Rioja Ventilla 71, de Bodegas Martínez Lacuesta, com el millor d'entre un centenar de reserves del 2005 de la DOQ Rioja. Amb aquest vi aquest celler que s'acaba de traslladar als afores de Haro ha volgut retre homenatge al lloc on des de 1895 han fet vi, al número 71 del carrer Ventilla d'Haro.

Nou vi de Fernando Alonso



Uribes Madero Bodegas y Viñedos, de Conca, acaba de treure el nou vi de Fernando Alonso, el Calzadilla 2005 Fernando Alonso en ampolla màgnum. L'Alonso l'ha regalat aquest passat Nadal als seus col·laboradors i amics. Les ampolles que han sobrat les venen a la pàgina web del celler i a la de Fernando Alonso al preu de 45 euros. És una reserva especial i limitada. Qué en penseu dels vins dels famosos?

Vi solidari amb Haití


Divendres passat a Madrid i dijous de la setmana que ve a Lavinia de Barcelona es presenta un projecte solidari. Les vendes d'un vi de Rueda (V3) es destinaran a Haití. Això m'ha fet recordar que el René Barbier del Priorat (Clos Mogador) fa anys que fa un vi per a una ONG francesa que treballa a Haití. El René va adoptar un nen haitià, l'Anderson, un enamorat del treball a la vinya. El vi del René es diu Haiti Moon. El pare enològic de Clos Mogador, Nelin, Manyetes o Solertia és tan escrupolós que mai ha explicat el seu projecte Haiti Moon per por a que algú pogués pensar que ho feia amb fins marquetinians. En les darreres setmanes també s'han fet subhastes de vi a Espanya en favor d'Haití, com una organitzada per Verema.com

dimarts, 16 febrer de 2010

Crit al cel d'UP per l'OCM


Unió de Pagesos ha convocat avui una assemblea informativa d’àmbit nacional, del sector de la vinya i el vi, per informar de la situació de mercat a l’Estat i a Catalunya. El que volen érs "denunciar la nefasta gestió de l’OCM per part de les administracions estatal i autonòmica; això com exposar les reivindicacions del sindicat de  cara a la manifestació del proper 20 de febrer a Barcelona. Unió de Pagesos recorda que ja fa temps que treballa des del sector per tal que el Govern articuli mesures que pal·liïn la crisi econòmica del sector: només cal recordar l’impuls i implicació en l’elaboració, l’any 2006, del Pla Sectorial Vitivinícola de Catalunya, actualment desaparegut. Unió de Pagesos fa temps que reivindica la necessitat d’un debat polític sobre el sector agrari al Parlament de Catalunya, que traslladi la realitat del sector a tota la ciutadania catalana i que està previst pel proper mes de març". El sindicat també denuncia la posició d’oligopoli de la gran distribució i de determinades empreses embotelladores, que trenca les regles de joc del mercat. Tenen la capacitat de marcar preus a la baixa i els fan transmetre a les altres baules de la cadena de distribució, arribant al productor. El sector de la vinya i el vi pateix aquest abús especialment. L’any passat Unió de Pagesos va reclamar reiteradament l’obertura d’una destil·lació de crisi urgent i imprescindible; l’Estat espanyol, que la podia aprovar, s’hi va negar al·legant motius pressupostaris. La realitat ha estat que el Govern espanyol ha deixat perdre 17,6 milions d’euros del programa de suport nacional l’OCM (diners comunitaris) durant l’any 2009, amb els que es podrien haver destil·lat 500.000 Hl de vi. També ha reclamat la mesura de la verema en verd per la propera campanya, preventiva de la destil·lació de crisi. I cal sobretot trobar la manera de responsabilitzar els compradors de vi dels preus abusius i ruïnosos que s’estan pagant. La situació de mercat actual és molt complicada, en part per la innacció del Govern català i central: davallada del consum interior i de les exportacions i un estoc als cellers equivalent a una collita (uns 34 milions d’Hl).

 

dijous, 11 febrer de 2010

L'art del maridatge, a Monvínic


Com s'apunta a la web de Monvínic, a partir de les vuit del vespre de dimarts que ve, 16 de febrer, César Cánovas, coresponsable de l'equip de sommeliers de Monvínic, oferirà "Una visió, crítica i desenfadada, sobre el maridatge entre vins i menjar". S'afirma des de Monvínic amb molt de criteri que tòpics i normes abunden en relació a la unió ideal entre vins i plats, oblidant que, finalment, aquesta "unió ideal" és en si un oximoron. En efecte, com bé explicaria en César, són tants i tan diversos els factors que interactuen en aquest enllaç, des dels gustatius fins als culturals, passant pels emotius, que pretendre establir dogmes en aquest camp acaba sent un exercici estèril. Una sessió, doncs, perfecta per poder adquirir una visió nova i personal sobre un tema vínic d'eterna actualitat.

Licor de magrana antioxidant per San Valentín


Els responsables de màrqueting no deixen de posar-hi imaginació a l'hora de presentar nous productes. El darrer licor distribuït per Global Premium Brands és de magrana, i l'han promocionat especialment de cara al dia de San Valentín. Només té 17 graus i es pot beure sol amb gel o acompanyant còctels.  Fins i tot proposen un còctel antioxidant especial:

PERFECT SERVE PAMA 

“MOJITO ANTIOX”  

 

Receta: 

 

7 cl. Pama Liqueur. 

2 cl. Reducción de granada. 

2 cl. Zumo de limón natural. 

5 Hojas de hierbabuena. 

4 Frambuesas. 

4 Grosellas. 

2 Cucharaditas de azúcar moreno. 

 

Poner los tres primeros ingredientes 

en coctelera y agitar. Majar el resto 

de ingredientes en la copa, servir con 

el hielo incluido y completar con 

soda. 

 

Decoración: carpaccio de lima junto a una cucharada de 

rubíes de granada y una hoja de hierbabuena servido en 

una copa high ball. 

 

 

Comitè en matèria de sanitat vegetal en producció ecològica


El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) ha publicat l’Ordre AAR/49/2010, de 8 de febrer, per la qual es crea el Comitè en matèria de sanitat vegetal en producció ecològica.
 
La creació d’aquest comitè és una de les actuacions contemplades dins del Pla d’acció per a l’alimentació i l’agricultura ecològiques 2008-2012, i es posa en marxa amb l’objectiu de planificar i coordinar totes les actuacions que el Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural (DAR) realitza en matèria de sanitat vegetal en l’àmbit de la producció agrària ecològica.
 
Segons l’Ordre de creació, les funciones d’aquest Comitè són les següents:
  • Estudiar les necessitats del sector agrícola ecològic en matèria de sanitat vegetal.
  • Proposar els criteris bàsics d’actuació en temes de sanitat vegetal per fer front a les plagues, les malalties i les males herbes ja conegudes, però per a les quals manquen estratègies de lluita i control vàlides i reconegudes, així com per a les que puguin ser de nova aparició.
  • Assessorar a la persona representant del DAR competent en matèria d’agricultura i alimentació en òrgans col·legiats d’altres administracions públiques en matèria de producció agrària ecològica.
  • Establir una base de dades actualitzada de productes fitosanitaris que es poden utilitzar en producció.
  • Participar en l’elaboració de material informatiu i divulgatiu per al sector agrícola en matèria de sanitat vegetal en producció ecològica.
 
El Comitè està presidit pel cap del Servei de Sanitat Vegetal i el formen tot una sèrie d’especialistes de diferents conreus, així com representants de l’IRTA, l’INCAVI i el CCPAE.

Millorar el conreu de la vinya al Penedès

Aquesta setmana l'Ajuntament d'Olèrdola ha anunciat una interessant iniciativa en un Penedès vitivinícola que vol millorar el present. Seria bo que es coordinessin, però, moltes iniciatives disperses que tenen important relleu. Us adjunto la noticia de Canal 20 penjada a la web de l'Ajuntament d'Olèrdola. Quina opinió us medreix la iniciativa?

L’AJUNTAMENT D’OLÈRDOLA ARRENDA GRATUÏTAMENT TERRENYS A LA MUNTANYETA PER FACILITAR LA MILLORA DEL CONREU DE LA VINYA









El conveni amb el Grup d’Explotacions Vitícoles del Penedès s’ha signat aquest dilluns al mati

Aquest dilluns al matí s’ha procedit a la signatura formal d’un conveni de col·laboració entre l’Ajuntament d’Olèrdola i el Grup d’Explotacions Vitícoles del Penedès. En l’acord s’estableix l’arrendament gratuït de gairebé 9.000 metres quadrats de la finca municipal de la Muntanyeta a favor d’aquest grup, depenent del departament d’agricultura, per a que s’hi plantin vinyes per a l’ús experimental de viticultors.

Segons es recull en l’acord, la finca es destinarà a l’experimentació divulgativa en el conreu de la vinya, utilitzant material vegetal millorat, mecanització integral i aplicació de tècniques innovadores per la millora de la qualitat i la reducció de costos. Finalitats que ja es persegueixen en la vinya experimental que el grup ha vingut conreant en un altre terreny al municipi, en una parcel·la també de l’Ajuntament situada al polígon de Sant Pere Molanta. Segons consta en l’acord, amb motiu de la propera ampliació del polígon, el Grup ha de cessar la seva labor en aquells terrenys i plantar la seva vinya experimental en un altre indret.

Josep Lluís Vallès, membre del Grup d’Explotacions Vitícoles, agraïa el suport que oferia l’Ajuntament d’Olèrdola i detallava que a La Muntanyeta preveuen plantar la varietat de souvignon blanc, deixant el chardonnay que fins ara havien conreat a la vinya experimental de Sant Pere Molanta.

Després de 10 anys conreant la vinya experimental plantada en terrenys cedits per l’Ajuntament d’Olèrdola, el grup fa una valoració del tot satisfactòria pels resultats obtinguts en àmbits com la poda o la reducció de productes fitosanitaris.

Segons explicava Vallès, continuar disposant d’una vinya experimental només es pot fer gràcies al suport de l’administració, en aquest cas l’Ajuntament d’Olèrdola, perquè els terrenys dels viticultors estan subjectes al rendiment econòmic i no poden exposar-se a experiments que poden acabar sent beneficiosos per al conjunt de pagesos però no sempre garanteixen productivitat.

L’alcalde, Josep Tort, destacava la importància de continuar amb aquest treball de millora de la vinya.

L’alcalde recordava també que l’arrendament d’aquests terrenys, situats en el Fondo de les Moreres, pot ser una manera de reintroduir en conreu agrícola a la Muntanyeta, tal i com es planteja com a objectiu el pla d’usos de la finca municipal.

El grup preveu fer la plantació de la vinya entre finals de març o principis d’abril per a obtenir així la primera collita l’any 2012.

L’arrendament es pacta per un termini de dotze anys comptadors des de l’entrada en producció de la vinya i un termini màxim total de quinze anys.L’Ajuntament recorda que l’operació té una singularitat evident, derivada de les característiques pròpies de la finalitat que es persegueix. No es busca una rendibilitat directa de l’explotació, no té ànim de lucre i sí té un propòsit investigador.

Estocs i descensos de vendes a la Rioja




dimecres, 10 febrer de 2010

Primer vi espanyol biodinàmic amb segell Demeter


Bodegas Pinord s’ha convertit en el primer celler espanyol en elaborar un vi d’agricultura ecològica reconvertida a biodinàmica certificat amb el segell internacional Demeter. Només hi ha 300 vins al món amb aquesta garantia. Es tracta del negre del Priorat del 2007 Clos del Músic, elaborat a Mas Blanc (Bellmunt del Priorat). 


dimarts, 9 febrer de 2010

Llaquet, nou president dels enòlegs catalans


El penedesenc Josep Anton Llaquet Isard, exdirector tècnic de la Cooperativa de l'Arboç, exmàxim responsable de Freixenet a Mèxic i exdirectiu de René Barbier, va ser escollit el 30 de gener nou president de l'Associació Catalana d'Enòlegs (ACE), en el marc de la primera assemblea general que es convoca des que el fins ara president, el vilanoví Oriol Guevara, fos nomenat director general de l'Incavi de la Generalitat.

Solertia, un immens Priorat



De la vinya de Manyetes, a Gratallops, acaba de sortir al mercat un nou gran Priorat centrat en la varietat garnatxa. Es diu Solertia i és espectacular. Capaç de guanyar en els pròxims 10 anys. Predominen els aromes balsàmics i minerals, envoltats de records de cedre i grafit. També té notes de prunes madures, de cacau, de regalèssia, de caramel i un fons subtil de violetes. S'elabora al Clos Mogador del conegut elaborador René Barbier. És un projecte que s'han quedat ara fa un any i mig un grup d'empresaris catalans liderats per l'importador en exclusiva a Espanya de les copes Riedel, el Jordi Segura, que van adquirir la participació de la familia Sábado. El seu PVP se situa al voltant dels 45 euros

dilluns, 8 febrer de 2010

Bacardí negocia quedar-se a Sitges



En fase de negociacions molt avançades es troba el projecte de retornar a Sitges un centre d’interpretació del rom Bacardí on, a partir de la figura del fundador de la marca, Facundo Bacardí, també s’explicaria als visitants la història de Sitges. Bacardí i Ajuntament de Sitges negocien que aquest centre d’interpretació, que comptaria amb un bar-terrassa on els clients acabarien la visita  preparant-se un mojito, s’instal·lés preferentment al Mercat Vell de la vila. És l’antic mercat municipal, des de fa anys traslladat al costat de l’estació de Renfe. Va ser construït l’any 1890 per l’arquitecte Gaietà Buïgas i Monravà, de tendència modernista, al costat de l’Ajuntament de Sitges. La façana és de maó vist i la planta nau de forma rectangular ha albergat de forma intermitent durant els últims anys activitats com a exposicions i d’altres actes culturals. El conveni que s’està negociant podria portar l’Ajuntament a invertir en l’adequació patrimonial d’aquest antic edifici de titularitat municipal mentre que Bacardí s’encarregaria de les obres d’aquest centre que s’inspiraria en l’Academia que aquesta marca de rom va instal·lar amb gran èxit als salons de Vaixells i Blau del Palau Maricel durant l’estiu de l’any passat. Més de 4.000 persones van visitar a Sitges, millorant molt sensiblement la xifra de visites que havia tingut anteriorment a Madrid, aquesta exposició on els visitants podien viure l’experiència d’una sessió educativa sobre el procés d’elaboració del rom Bacardí Superior, el rom premium més venut del món.

La regidora de l’Àrea de Promoció Econòmica de l’Ajuntament sitgetà, Carmen Prat, ha confirmat l’existència de converses avançades però ha volgut remarcar que encara no hi ha cap acord en ferm, ni tan sols pel que fa a la cessió del Mercat Vell. Aquest històric edifici es podria cedir a Bacardí per espai de dos anys, prorrogables a dos anys més. Com es recordarà, tant l’alcalde Jordi Baijet com Carmen Prat han treballat intensament des de l’estiu passat per aconseguir retenir a Sitges aquesta proposta de Bacardí, Carmen Prat espera que aquesta iniciativa serveixi com a locomotora comercial per al carrer Major. Es pretén que es posi en marxa ja el pròxim mes de juny. La responsable de Promoció Econòmica puntualitza que aquest nou centre de Bacardí al Mercat Vell només obrirà les portes en horari museístic, deixant clar que es vol evitar que entri en competència amb els establiments de la vila. No es descarta que als visitants se’ls cobri una entrada que cobreixi el cost del mojito amb què finalitza el recorregut previst.



dijous, 4 febrer de 2010

Cutty Sark canvia de mans




GLENROTHES AND CUTTY SARK SWAP OWNERS IN ACQUISITION DEAL

MARKETING / SCOTLAND

The Edrington Group, markets of The Famous Grouse and The Macallan, has agreed with Berry Bros. & Rudd (BB&R) to buy its Cutty Sark Scotch whisky brand.

The deal will see BB&R acquire the Glenrothes single malt brand from Edrington, which has also signed a long-term supply agreement to provide whisky fillings and stocks to BB&R with Edrington retaining ownership of The Glenrothes distillery. 

Edrington will also take on all distribution contracts for Cutty Sark, while Maxxium will continue to distribute The Glenrothes in key internation markets and provide a distribution option for other brands with BB&R’s spirits portfolio. 


dimecres, 3 febrer de 2010

El vi s'escalfa



Al número de febrer de Vinos y Restaurantes m'acosto a la problemàtica del canvi climàtic en el món del vi. Què en penseu vosaltres?


El vino se calienta



RAMON FRANCÀS


No pocas bodegas parecen haberse tomado en serio su contribución medioambiental. Las iniciativas que se llevan a cabo son encomiables, pese a que la mayoría de las bodegas intenta sacar partido mediático a sus esfuerzos. Una de las compañías que más se ha significado en la lucha contra el cambio climático es Torres. No en vano la publicación inglesa Drinks Business ha incluido a Torres como la primera bodega en su Green List (lista verde). La lista está formada por 50 personas, organizaciones y empresas de todo el mundo que destacan por su contribución y compromiso en temas medioambientales. De hecho, Torres se ha convertido en la primera compañía vitivinícola del mundo en desarrollar una planta capaz de fijar el CO2 procedente de los procesos de fermentación del vino y convertirlo en materia orgánica que podría tener aplicaciones tanto como abono como para producir biocombustible. Han recurrido a una tecnología prehistórica para contribuir a resolver el problema de las emisiones de CO2 a la atmósfera. Esta tecnología con estas microscópicas algas es la punta del iceberg de los esfuerzos de Torres para contribuir a minimizar los efectos del cambio climático. De hecho, aseguran que “no hay buen vino que no respete la naturaleza”. El presidente de la compañía, Miguel A. Torres, se llega preguntar ¿qué pensarían nuestros hijos y nietos si no hiciéramos nada ante el cambio climático? Este grupo vitivinícola que afirma que “la calidad comienza en el medio ambiente” invierte 10 millones de euros en 10 años en medidas medioambientales, que van desde la reforestación, la protección del águila perdicera y el cóndor o la mejora de procesos de tratamiento de las aguas residuales con bioreactores de membrana a la utilización de una flota comercial de un centenar de vehículos híbridos o una furgoneta eléctrica para repartir en Barcelona. También están instalando placas fotovoltaicas para obtener hasta un 15% de sus necesidades de energía eléctrica y están reduciendo el peso de las botellas de sus vinos. 

Por su parte, Castillo Perelada del Empordà junto con Mas Martinet del Priorat y Domaine de Cabasse de la Provenza están trabajando, en el marco del proyecto Life Priorat, para elaborar un manual de buenas prácticas ambientales en viticultura de montaña que seguirá las recomendaciones de la Carta del Paisaje Europeo y que servirá de guía a las bodegas de toda Europa que producen en este tipo de entornos. La iniciativa pretende reducir al máximo el impacto en el paisaje, el suelo y los cursos de agua, sin renunciar por ello a seguir obteniendo uvas que permitan elaborar vinos de calidad excepcional.

El progresivo adelantamiento de las vendimias, la obtención en las zonas más calurosas de uvas descompensadas por una maduración y un grado alcohólico excesivo, la falta de complejidad aromática, un mayor riesgo de proliferación de nuevas enfermedades en las viñas o una menor acidez de las uvas (lo cual es especialmente preocupante para la elaboración del champán o el cava) son algunas de las anunciadas consecuencias que se ciernen sobre el vino con el cambio climático. Se calcula que en el próximo medio siglo la temperatura continuará subiendo, un promedio de 2,04º C en las regiones vitivinícolas, siendo los cambios más drásticos en el sur de Portugal y España (2,85º C más), y los menores en Sudáfrica (0,88º C más). En Catalunya, el calentamiento global está desplazando hacia el norte, hacia el Pirineo, la plantación de no pocos viñedos. Hoy se obtiene vino, con resultados francamente positivos, en zonas donde hasta hace bien poco no había ni una sola vid, como es el caso de los proyectos de Torres o el de Raül Bobet. El global warming permite también que se esté incrementando notablemente la calidad de productos ingleses, como sus espumosos.


Exclusiva ginebra aromatitzada amb productes mediterranis



 La família Giró de Vilanova i la Geltrú (els elaboradors de la coneguda ginebra MG) s’han decidit a treure al mercat el producte més exclusiu en 70 anys de trajectòria de les destil·leries. Es tracta de Mare, una ginebra d’alta gamma (30 euros). És l’única al món aromatitzada amb productes mediterranis com l’oliva arbequina, la farigola, el romaní o l’alfàbrega.



Nou consell a Freixenet, mateixa direcció


A Freixenet s'han produït canvis organitzatius rellevants. No sembla, però, que inicialment aquests canvis hagin de modificar el rumb de la novena empresa mundial del món del vi i líder mundial d'escumosos. Quina opinió us mereix la noticia?


El nuevo consejo confirma a la dirección en Freixenet


RAMON FRANCÀS

Sant Sadurní d'Anoia


El nuevo consejo de administración de Freixenet, compuesto por doce miembros de la tercera generación de la família propietaria, todos ellos primos, ha confirmado al frente de la dirección del grupo a José Luis Bonet como presidente, a Enrique Hevia como vicepresidente y a Pedro Ferrer como consejero delegado. La nueva secretaria del consejo es la abogada Mercedes Ferrer, que substituye en el cargo a Dolores Ferrer. El remodelado consejo de administración, que realizará la próxima reunión a mediados de marzo, está formado por cuatro miembros de cada una de las tres ramas de la família propietaria de la firma líder mundial del cava. Los relevantes cambios suponen la salida del consejo de administración del presidente de honor, Josep Ferrer, y de sus tres hermanas: Pilar, Carmen y Dolores. Según Josep Lluis Bonet, “fue el propio Josep Ferrer, como siempre tomando la iniciativa, quien formuló una propuesta que fue aceptada sin reparos por sus tres hermanas”. Ello no significa, sin embargo, que Josep Ferrer y sus hermanas abandonen el control de la empresa. De hecho, se integrarán en un órgano asesor que vigilará de cerca el devenir de Freixenet. Según el presidente de la compañía, el hecho de que se incorporen seis mujeres miembros de la família que no ocupan cargos directivos convertirá al consejo de administración en un instrumento de control de los seis varones que sí ocupamos cargos directivos”. 

Freixenet cerró el último ejercicio con una facturación de 520 millones de euros y con una producción de 200 millones de botellas. Con la crisis, la compañía ha decidido reajustar todas sus partidas y ha aparcado momentáneamente la construcción de la nueva bodega de Solar Viejo en La Rioja, encomendada al prestigioso arquitecto nipón Toyo Ito, y la adquisición de una empresa elaboradora en las Rías Baixas tras perder en el 2008 la bodega del Pazo Bayón, la que fuera propiedad del narcotraficante Laureano Oubiña.

dimarts, 2 febrer de 2010

L'adéu de Sibaritas


Molts comentaris ha aixecat en el món del vi l'adéu de la revista Sibaritas, que ja no ha sortit al carrer aquest mes de gener passat. Entre els que no han deixat de posar-hi cullerada hi ha, òbviament, l'Andrés Proensa, que opina sobre el cas a la seva revista, el darrer número de la qual es va començar a distribuir aquest dilluns.

José Peñín ha fet un comunicat justificant el tancament, què en penseu?


Tenemos que anunciarles a todos los lectores de Sibaritas un alto en el camino en el transcurso de nuestra publicación. En otras palabras, que con el nuevo año suspendemos la edición de Sibaritas que, desde el año 1992, ha ido ilustrando la feliz trayectoria del vino español de las dos últimas decadas.

No sabemos si la suspensión sera definitiva, aunque si es verdad que las nuevas tecnologías de la comunicación y las tendencias de los nuevos aficionados, nos empujan tambien a explorar los caminos globales de Internet. Evidentemente, esta decisión afecta solamente a la revista, y no al resto de actividades editoriales de la empresa.

Con sus 18 años de vida, en los que Sibaritas ha logrado convertirse en una de las principales referencias de las revistas del vino en España, hemos tenido tiempo más que suficiente para analizar por dónde discurren las apetencias de nuestros lectores y ver que su interés por la información vinícola no ha crecido significativamente en los últimos años. Y eso que hemos contado con los mejores columnistas internacionales como Jancis Robinson, Michel Bettane, Victor de la Serna o Carlos Falcó y otros que ya han desfilado como Mauricio Wiesenthal y Jose Carlos Capel.

Sin embargo, nuestro pais lidera el mayor desinterés por la lectura de esta materia a nivel europeo, por no decir mundial, a pesar de ser el tercer pais vitivinicola del planeta. Incluso siendo Sibaritas, una de las revistas divulgativas del vino más ambiciosa, los resultados de lectura en el sector no han sido consecuentes con su rentabilidad, condicionando cada vez más los contenidos a la presión publicitaria, peligrando la independencia y la ética del mensaje. La crisis simplemente ha sido un tiempo para la reflexión a la hora de determinar si de verdad merece la pena mantener este soporte ante la realidad de si el lector patrio prefiere la cultura del vino que proyectan las revistas o sencillamente la puntuación de los vinos, tal y como parece ser la tendencia del aficionado actual.

Para lograr la supervivencia de Sibaritas no vamos a recortar tirada, ni los contenidos y tampoco a nuestros colaboradores de lujo y asi lo entendemos para tomar esta dolorosa decisión.

Esperamos compensar este amargo anuncio con otros modos de transmitir nuestros conocimientos sobre el vino que no son pocos.


José Peñín

Perelada també va bé


Després dels bons resultats anunciats per Torres corresponents a l'any passat, Grupo Perelada  ha tancat el 2009 amb un creixement en facturació de l'1,8%, arribant als 36,4 milions. Diuen que el resultat és "francament positiu". Els vins propis de Castillo Perelada han crescut un 2,3% i els caves un 1,1%. Els seus vins del Priorat, a més, han crescut un 13%. Sembla que la crisi no és tan dura com l'havien pintat?